Hej
Sitter och försöker få fram vad jag ska använda mig av som stolpar till altan., Någon säger 95x95 vilket jag tycker låter bra. Det är här det tar stopp.... Kollar man alla byggsidor så står det ej för konstruktionsvirke vilket innebär att jag inte vill använda det som 2m pelare i min altan. Så vad är alternativet, finns dessa i bättre kvalitet? Behöver man använda sig av limträpelare? Vad kräver dessa för underhåll genom åren?
Finns det någon form av dimensioneringslista som det gör för bärlina och golvbjälkar mm?? Ska jag behöva gjuta alla stolpar?
Söker man runt på stolpar till altan mm så får man ju bara träffar på räcken etc.

Anders
 
Bauhaus har impregnerad 90x90: https://www.bauhaus.se/limtrapelare-tryckimpregnerad-furu-90x90x3000mm
Jag använde oimpregnerade 90x90 till det altanbygge jag håller på med. Dels för att det blev mycket billigare ( vi köpte 28 st 3m) och för att dom står väl ovan mark i sluttning och vi oljar och grundar dom samt att man vet att man får klassat virke. (dom tryckade är jag lite osäker på om det / hur dom är klassade)

/Göran
 
Ursäkta om jag kapar ämnet, men har snarlika funderingar. Vissa av stolparna på min altan har börjat ruttna nertill och måste bytas ut. Jag har tummen mitt i handen så skulle vilja ha lite hjälp. Av någon anledning så är de befintliga stolparna av olika dimensioner: en är 95x95, en är 90x90 och två stycken på 100x100. Den på 95x95 är hyvlad och fin, medan övriga har skrovlig yta. Jag misstänker att den på 95x95 är impregnerad limträ. Denna är den enda som inte har ruttnat. Se bifogad bild på vilka stolpar som sitter var.

Stolpskorna är fasta dimensioner så jag vill hålla mig till stolpar av samma dimensioner. Jag behöver alltså en balk på 90x90 och två på 100x100. Limträbalkar på 90x90 verkar vanligt, men de enda balkar på 100x100 som jag hittar kallar sparrar. Är det detta jag måste köpa? Har de rätt hållfasthet? Läser jag t.ex. på nedstående sparre så står det att det inte får användas för bärande delar i konstruktioner. Kanske är detta inte så noga då det är ett enkelt plasttak som dessa stolpar ska bära upp?

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/träprodukter/virke/sågat-virke/100x100-sparre-bjälke-l-3-0m-811010010030
 
  • Altan med fyra stolpar märkta med dimensioner 95, 90, och två 100 intill en cykel och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sharky58 Sharky58 skrev:
Bauhaus har impregnerad 90x90: [länk]
Jag använde oimpregnerade 90x90 till det altanbygge jag håller på med. Dels för att det blev mycket billigare ( vi köpte 28 st 3m) och för att dom står väl ovan mark i sluttning och vi oljar och grundar dom samt att man vet att man får klassat virke. (dom tryckade är jag lite osäker på om det / hur dom är klassade)

/Göran
Tack för infon! Såg även att det fanns tryckta limträpelare med.

Anders
 
M mossmasaker skrev:
Ursäkta om jag kapar ämnet, men har snarlika funderingar. Vissa av stolparna på min altan har börjat ruttna nertill och måste bytas ut. Jag har tummen mitt i handen så skulle vilja ha lite hjälp. Av någon anledning så är de befintliga stolparna av olika dimensioner: en är 95x95, en är 90x90 och två stycken på 100x100. Den på 95x95 är hyvlad och fin, medan övriga har skrovlig yta. Jag misstänker att den på 95x95 är impregnerad limträ. Denna är den enda som inte har ruttnat. Se bifogad bild på vilka stolpar som sitter var.

Stolpskorna är fasta dimensioner så jag vill hålla mig till stolpar av samma dimensioner. Jag behöver alltså en balk på 90x90 och två på 100x100. Limträbalkar på 90x90 verkar vanligt, men de enda balkar på 100x100 som jag hittar kallar sparrar. Är det detta jag måste köpa? Har de rätt hållfasthet? Läser jag t.ex. på nedstående sparre så står det att det inte får användas för bärande delar i konstruktioner. Kanske är detta inte så noga då det är ett enkelt plasttak som dessa stolpar ska bära upp?

[länk]
Köp reglar av dimensionen 45x95 i klass C24. Limma och skruva ihop 2st reglar så det bildar en stolpe på 90x95.
Eftersom stolpskorna bara sitter på 2 sidor om stolpen så passar 90x95 där du tänkte ha 90x90.
Där stolpskorna är anpassade för 100x100 så lägger du bara några brickor av lämplig dimension mellan stopsko och stolpe.
 
Hur mycket underhåll kräver oimpregnerade limträstolpar? Vad och hur underhåller man dessa? Hur ofta krävs underhåll?

A
 
Limträ som får torka mellan varven kräver inget underhåll. Om du målar dom däremot så får du måla om dom nån gång i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.