Skall bygga ett plank och jag undrar hur jag skall göra med stolparna.
Vad håller bäst att spiklimma 2x45 eller skall man köpa 1x90
/Magnus
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
vad skall du ha för dimension på den färdiga stolpen? 45x90?
 
Utomhus visar det sig oftast att det lönar sig med de massiva stolparna, dvs limma inte ihop två reglar.
Det blir väl 95 x95 du får köpa?
 
Sponken: Den färdiga skall vara 90x90
anaitis:Ja, det får isf bli 95x95

Vilken dimension skall man ha på reglarna?
Jag skall bygga ett 1,8m högt plank med lockläckpanel.
Tänkte då sätta 3 horisontella spikreglar men är lite osäker på vilken dimension jag skall ha räcker det med 45x70?
Eller skall man ha 45x120?
 
Vilket cc på stolparna?
 
hmm tror att det var 1,4m mellan stolparna.
Funderar på att ha en överliggare så stolparna kanske blir 2.10 höga.
 
Då kan du säkert klara dig med 45x70!
Kanske tom med ngt tunnare.
 
anaitis skrev:
Utomhus visar det sig oftast att det lönar sig med de massiva stolparna, dvs limma inte ihop två reglar.
Det blir väl 95 x95 du får köpa?
På vilket sätt då? Min egen erfarenhet säger precis tvärt om, vill man vara säker på att få skeva, vresiga stolpar ska man välja ex 95*95... Om det inte är för att du tycker det är fult: ta två 45or istället...
 
anaitis: Ok men om jag vill vara på säkra sidan kanske 45x70 blir bra?
bigsnucke: Om jag nu skall limma ihop två45or, spelar det någon roll hur årsringarna går?
 
Det gör det säkert, men frågar du 10 byggnissar tror jag du får 5 som är helt säkra på att årsringarna ska vara åt ett håll, de fem andra kan ta gift på att de ska vara åt andra hållet... (Det har diskuterats flitigt här på forumet åt vilket håll altantrall ska ligga, utan att komma fram till ett svar som alla är med på...) Mao, det går nog bra vilket som.
 
Ja, du har så rätt=)
 
Kärnsidan utåt så klart! :)
 
Om man tittar på färdiga limträstolpar i dim 90*90, så är de limmade med kärnsidan utåt. Så här: I))I((I
 
Tack, så skall jag göra.
Vad skall man ha för lim?
Vanligt trälim för utomhusmiljö eller kanske vanligt PL400 /600?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.