Jag ska bygga en upphöjd altan och tänkte sätta 95x95 stolpar till bärlinorna, som rekommenderas. Jag bygger dock altanen nära en altan som har ett räcke som är uppstolpat med 45x45 stolpar, och jag vill matcha utseendet. Hur gör jag då i hörnen, där kommer jag ha en underliggande stolpe på 95x95 men vill sedan "fortsätta" ovan trall med 45x45. Finns det nåt smart sätt att fästa den smalare stolpen ovanpå den underliggande, så att det blir stabilt fortfarande både uppe och nere? Tänkte på använda halva höjden var av bärlinan (170 / 2 mm) för resp stolpe men känns lite sådär.
 
Borra ett fyrkantigt hål på 45x45 i den grövre stolpen och stick ned den klenare i den ;) Faktiskskt kunde ett runt hål (som ju är lite enklare att få tag i borr till) på 60-62 mm fungera utmärkt (45*roten ut 2 , d.v.s. 45*1,4142 = 63.6). Du kanske får tälja bort en aning i hörnen på 45-stolpen om du har ett klenare borr men det ökar också stabiliteten. Har du svarv kan du svarva 45-stolpen rund nedtill och borra ett 45 mm-hål. Ju djupare hål desto bättre stabilitet får du! Eventuellt kan du dra ett metallband, ståltråd eller wire runt den översta delen på den grövre stolpen så du inte riskerar att den spräcks antingen när du slår ned den tunnare stolpen eller då räcket belastas.
 
  • Gilla
GravelGlider
  • Laddar…
Om du bygger med underliggande bärlinor och separata golvreglar så är det enklare att sätta altanstolparna mot golvreglarna. Då behöver man dessutom inte vara petnoga med hur stolparna för bärlinorna hamnar ( eller exakt på mm vart bärlinorna ligger)

/Göran
 
Tack för svaren. Då du säger separata golvreglar, menar du bygga ett till lager ovan bärlinorna?
 
R rollebollen skrev:
Tack för svaren. Då du säger separata golvreglar, menar du bygga ett till lager ovan bärlinorna?
Precis. Då har man vilka frihetsgrader man vill när det gäller att sätta räckesstolpar. Dessutom så behöver man inte sätta plintarna på millimetern.

/Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.