En fråga till alla glada medlemmar smile.gif

Håller nu på att sätta stolpar för taket som blir 4 meter längsgående samt 4,7 meter bred/djup. På ena sidan " längst " bort på bilden tänkte jag sätta 2 stolpar 95X95 med 2,3 meters avstånd och upp mot slänten 2 stolpar med 3,8 meters avstånd. in mot altanen sätts ingen stolpe i mitten " estetiska skäl " men där blir den yttre regel 2 X 170X45 som sätts ihop med lim och skruv, borde funka istället för limträbalk!? Det blir sedan 3 X 170X45 reglar emellan samt 45X45 emellan detta för plasttaket!

Är detta hållbart? Är lite osäker på avståndet som är 3,8 meter, skall man sätta en stolpe där också eller räcker det att sätta 95X95 som ett Y på dessa stolpar för att bära av mer!?
20140421_172701[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan gå in på www.byggbeskrivningar.se och klicka på dimensionering och slå in måtten på din konstruktion. Skulle inte rekomendera dig att bygga som du har tänkt, grovt underdimensionerat åt alla håll.
 
Tack, men fattade ingenting av den sidan, gick inte att flytta stolparna.mm, säkert jag som är trög :)

Bifogar en skiss med mått, så kanske nån kan påpeka brister som måste åtgärdas! Bor i Göteborg om ni skall tänka på snö.mm :) Tack på förhand! 20140429_165159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man gör ett Y av varje stolpe med säg 700-1000 mm åt varje håll, borde inte detta stärka upp en del om det nu är för rangligt!?
 
Eftersom jag själv är en glad amatör så håller jag mig ifrån att ge råd när det kommer till dimensionering av konstruktioner. Dimensioneringsprogramet som jag länkade till på byggbeskrivningar.se ger med dina mått att den främre bärlinan ska vara limträbalk 90*315 och takbalkarna limträ 56*225. Skulle gissa att det finns ganska mycket säkerhetsmarginal i den dimensioneringen men det ger en bra utgångspunkt.

Själv skulle jag nog slänga in en stolpe till i framkant för att kunna gå ner i dimension på den främre bärlinan. Takbalkarna är svårare eftersom spännvidden är ganska stor men du kan ju fundera på att gå upp i dimension och kanske slänga in några till.

Det ser ut på den första bilden som att lutningen på taket kommer att bli ganska liten. Tänk på att det ska hålla för eventuellt mycket snö plus all snö som kan komma nerglidande från ditt ganska branta hustak.
 
Räknade om och insåg med hjälp av BTO samt sunt förnuft och hållfasthetslära ;D att det inte skulle hålla speciellt bra! Jag satte in ytterligare en bärlina i mitten + stolpe, skall också göra Y på varje stolpe samt kortlingar för taket i 45x95, då håller det garanterat! :) se bilder på hur det blev, åsikter och befogad kritik är välkommet ;) 20140501_165902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140501_170209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140501_170936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140501_170140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.