Jag har detta fantastiska matbord från Bolia sen början på december, men stolsfrågan är ett bekymmer.
Bordsskivan är kritvit högtryckslaminat och underredet är oljad valnöt.
03-033-05$Zoom$10$Zoomed.jpg

Jag tänkte mig en grunduppsättning av 6 stolar plus 4 extra eftersom bordet blir 3,2 meter långt.. Har en idé om att de 4 extra inte behöver vara likadana, inte ens inbördes. Vad tror ni om det?

Bordet var svindyrt men lätt värt pengarna för mig. Dock vill jag inte spendera lika mycket på stolarna. Idealiskt vore under laxen per stol. Känns det rätt så kan jag tänka mig att lägga lite till. Men ambitionen är alltså max 1000:-/st.

Ge mig gärna tips om vackra stolar, kanske kombinationer!
Stolar som jag gillar ska inte ha medar som ben och inte så hög rygg.
Ami Ami från Kartell i transparent smoke thumbnail.axd

Frida från Pedrali
frida_752_w_adi.jpg
 
Vilka material föredrar du?

Dessa var de första jag kunde komma på:

Glamour från Ilva @1149 SEK
58100626L.jpg


Air Chair (Magis) från Rum21 @1000 SEK
101204r_1.jpg


Önskar dig lycka till, kan inte vara lätt att leta under tusenlappen i träsket av fula stolsschabrak i oljad ek och konstläder. Är personligen på jakt efter snygga barstolar att ha under bänkskiva i normal arbetshöjd (dvs sitshöjd runt 65 cm) och de enda snygga stolarna med ryggstöd jag kan hitta kommer från Artek och Fritz Hansen och kostar från 3000 SEK och uppåt :(
 
Tack för tipsen, Båda glada pigga stolar. Den första förvisso en kopia på Eames DSR (har själv spanat in DSW-modellen). Materialet har jag inte tänkt så mycket över. Trä eller plast.

Men du har iaf hajjat stilen. Lätta, nätta och snygga! Och så ska det ju vara bra sittkomfort.
 
Hejduk..tig skrev:
Tack för tipsen, Båda glada pigga stolar. Den första förvisso en kopia på Eames DSR (har själv spanat in DSW-modellen). Materialet har jag inte tänkt så mycket över. Trä eller plast.

Men du har iaf hajjat stilen. Lätta, nätta och snygga! Och så ska det ju vara bra sittkomfort.
Ja, jag gillar inte kopior heller, men de var de enda i priskategorin UTAN medar jag kunde hitta på Ilva. Ilva har en hel del snygga med medar dock ifall du ändrar dig. Jag tycker personligen att Air Chair (den andra stolen i mitt inlägg) är otroligt snygg och jag har även suttit på den utomhus och tyckte den fungerade bra. Den är mer stabil, bredare och tyngre än vad den ser ut.

Förresten, glömde säga att jag älskar ditt matbord. Jag letar efter ett bord med iläggskivor som är 140-150x90 till vardags för att kunna förlängas för att ge plats åt åtta till tio personer. Helt omöjligt att hitta ett bord som passar. Norrgavel har ett som är perfekt, men det är antingen 130 långt till vardags (för kort) eller om man vill ha det längre--100 brett (för brett). Visst Mathsons slagbord vore perfekt men inte för 25000+.

Tack för länken med barstolarna. Jag gillar inte de höj-/sänkbara moellerna. Vill ha en vanlig stol som är högre i helt enkely. Finns ett helt ok urval för riktigt höga barstolar men tydligen gillar inte Svensson frukostbarer i vanlig köksbänkshöjd för stolar som passar dit är omöjliga att hitta. Fanns dock en del intressant på sidan du länkade till.
 
Tack, bordet är verkligen helt underbart. Den har kommit i en något mindre variant DT18, men ändå för stor för din spec. De har ett till bord som är rätt kul heter Mecchano.

Du kanske kan hitta nåt på http://www.lannamobler.se/sv/produkter/matbord
 
Arpers Catifastolar? Senab hade tidigare anständigt pris på dem.

Annars säljer Home in Harmony lite olika stolar i varierande prisklass, bla från Pedrali, Magis och Hay
http://www.homeinharmony.se/sv/e-handel_stolar
Ps, är inte helt säker på att Pedrali är direkt billiga, med tanke på att flera av deras stolar ser väldigt kopierade ut.
 
Ha, jag var så nära att köpa 10 st Catifa 46! Vad lustigt. Den finns ju med olika benställningar. Senab? Bättre pris än Svensson i Lammhult (de tar 1660:- inkl moms och fri frakt)?

Apopå kopior, så sker det även sinsemellan. Arpers Catifa och Pedralis 3D-colour är väldigt lika varandra. Får känslan att Pedrali ibland är den som kopierar. Vad tror ni?
 
Vi har 6 st catifa 46. Köpta på Senab för flera år sedan, kommer ej ihåg priset. Då var det inte många som sålde Arper.
Vi valde medar. Det har tagit lååång tid att hitta bord som passar. Tre stycken stolar i bredd blir för brett för de flesta bord med iläggsskiva. (168 cm mellan benen).

Till slut blev det ett Naver Collectionbord, 8814 tror jag det hette.
 
Redigerat:
kjonsson,

Bolia har en vårnyhet som kanske kunde passa er? Det är samma designerduo som till mitt bord. Matbordet heter Coney och är riktigt fint!

Åh höll på att glömma. Just nu är det 25% rabatt på vårnyheterna, bl a detta bord. Gäller tom 18/3.
 
Redigerat:
JA äntligen, efter ett drygt år så sprang jag på stolarna som kändes rätt! De heter Vienna och köptes in från Inside möbler (insidemobler.se). Bifogar bild, men stolarna är svart/svart, inte vit/svart som på bild.

Vienna_matstol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ben i svartbetsad ask och klädsel i svart bycastläder. Tunga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.