Stöthyvel
Utgående från olika hyveltrådar i detta forum har jag förstått att man "måste" ha en stöthyvel :). Hade tänkt beställa en från fine-tools men vilken? Kan någon förklara för mig vad det är för skillnad (i praktiken) mellan Veritas standard block plane och Veritas low angle block plane? Jag hyvlar mest furu och björk. Någon av dessa två hade jag tänkt satsa på då DX60 känns lite för dyr.

Putshyvel
Jag hittade min fars gamla putshyvel i garaget idag, en Stanley utan beteckning. Sulan är 62 mm bred och hålet där hyvelbettet ska vara är 53 mm. Den är lite bredare än min nyare Stanley 12-003. När jag har tid ska jag följa Bengtn:s råd om hur man fixar till en gammal hyvel. Hyvelbettet saknas så jag hade tänkt beställa ett nytt från Fine-tools. Ska man satsa på "vanliga" Hock blades eller A2 hock blades?
IMG_9079.JPG

Vässning
Tormek vs slipstenar
Jag har en Tormek-kopia (hemmabygge av en mangelmotor) där slipstenen inte är riktigt plan och dessutom är den lite oval. Någon som har erfarenheter av att använda Tormeks svarvverktyg för stenen? Stenen som jag har nu är en gamma slipsten från hedenhös. Är Tormeks stenjusterare något att ha?
Är det någon ide att komplettera med en japansk slipsten. Som jag vässer nu kör jag först på slipstenen för att sedan avsluta på läderskivan. Är lite kluven just nu om jag ska satsa på min "Tormek" eller övergå helt till slipstenar eller någon form av kombination.

IMG_9078.JPG

Tips och ideer mottages med tacksamhet!
 
När det gäller stöthyvel så ser jag inget skäl till att skaffa något annat än en low-angle. Den kan du alltid höja vinkeln på men det är jobbigt att sänka vinkeln på en standard. Jag ligger i och för sig oftast runt 45 grader effektiv vinkel i alla fall så det spelar inte så stor roll. Veritas hyvlar är ett bra val. Min favorit är visserligen LN60½ följt av LV NX60 men dessa är helt OK.

Det ser ut som om du har en Stanley Handyman 12-004 som du säkert kan få ordning på. Jag har på senare tid börjat med O1 stål i mina putshyvlar då jag tycker detta blir vassare men med A2 håller de skärpan längre. A2 är visserligen lite svårare att vässa men jag tycker ändå du ska välja det till din första hyvel.

Tjusig Tormek kopia! Den fungerar säkert tillräckligt bra. Svarvverktyget är viktigt för att få stenen rund och slät men stenjusteraren tycker jag inte är mycket att ha. Å andra sidan använde jag min Tormek bara till att slipa fram en ny egg när brynfasen blivet för stor eller när eggen skadats. Aldrig för att vässa den. Då är brynen bättre.
/B
 
Tack bengtn för dina synpunkter.

Får väl nog beställa ett svarvverktyg till stenen.

Såg i en annan tråd att du använder bl. a. King och Sun Tiger sharpening stones .
Vilka bryn (kornstorlek) rekommenderar du som komplement till "Tormeken"?
 
fhjulfor skrev:
...Kan någon förklara för mig vad det är för skillnad (i praktiken) mellan Veritas standard block plane och Veritas low angle block plane?
...
Är det någon ide att komplettera med en japansk slipsten. Som jag vässer nu kör jag först på slipstenen för att sedan avsluta på läderskivan. ...
Den som heter low angle har en lägre vinkel på fästet till stålet, vilket gör att du kan få en lägre skärvinkel. Om du har bara en stöthyvel vill du starta med en låg vinkel, så standard är inget bra första val. Med låg vinkel kan du lättare bearbeta ändträ utan utslag. Med en högre vinkel kan du lättare bearbeta yt och sidträ utan utslag. Det kan du lösa med två olika stål, eller med två hyvlar (eller som Bengt, kompromissa). DX60 och skew block plane har båda samma låga vinkel som low angle, men dessutom en stoppskruv för den rörliga munnen, det sista tycker jag är väldigt värdefullt. Har både DX60 och low angle, och DX60 är smalare, vilket gör viss hyvling lättare. Low angle är bredare vilket ibland är en fördel.

Behåll Tormeken, jag har en stensvarv till min och den fungerar. Tormeken är bra för att slipa stålen när de behöver grovslipas, men anväd den inte för att få skärpan i ett hyvelstål.

Det som är bäst för skärpa är vattenstenar för hyvlar. Jag har valt mina stenar baserat på Bengts rekommendationer. När jag slipar kör jag oftast diamant, vattensten, vattensten. (1200, 4000, 6000). Ibland lägger jag till 8000 om jag vet jag har något som måste skära fint.

--- Mats ---
 
Redigerat:
De stenar Mats nämner är en bra serie. För den grova stenen kan du gå ner till 800 och du kan stanna vid 4000 men jag föredrar 8000 på vattenbrynen.
Jag skrev lite om att ändra skärvinkel här.
/B
 
Tack Mats för det utförliga svaret angående low angles för- och nackdelar.

Vattenbryn läggs också till inköpslistan.

Hur är det med slipjigg då? Ser i alla fall på hyveldoktorns hemsida att bengtn använder jigg vid slipning av hyvelbettet.
Veritas lär ju göra bra grejer så denna duger väl gott... Finns det billigare alternativ som duger eller ska man göra som man oftast BORDE göra, köpa kvalitet direkt för att inte behöva köpa det billiga först för att sen inse att det inte duger och SEN köpa det dyrare.
 
Mats kommer snart att säga emot mig men jag tycker att Veritas slipstöd är för klumpigt, för dyrt och styr för mycket. Stödets uppgift är att hålla järnet i rätt vinkel mot brynet inte att tvinga fram hur eggen ligger an. I originalutförandet går det inte att forma en kurva på ett hyveljärnet eller räta upp ett stämjärn som inte är vinkelrätt. Det går i och för sig att ordna med den tunnformade rullen som finns som tillbehör. Jag föredrar det enkla stöd syns på bilden på min blogg i länken ovan.
/B
 
bengtn skrev:
Mats kommer snart att säga emot mig men jag tycker att Veritas slipstöd är för klumpigt, för dyrt och styr för mycket. Stödets uppgift är att hålla järnet i rätt vinkel mot brynet inte att tvinga fram hur eggen ligger an. I originalutförandet går det inte att forma en kurva på ett hyveljärnet eller räta upp ett stämjärn som inte är vinkelrätt. Det går i och för sig att ordna med den tunnformade rullen som finns som tillbehör. Jag föredrar det enkla stöd syns på bilden på min blogg i länken ovan.
/B
Varför går det inte att räta upp ett stämjärn som inte är vinkelrätt med veritas jigg? Du sätter ju stämjärnet i vinkel och sen är det ju "bara" att slipa tills det är vinkelrätt. Jag tycker att veritas jigg funkar utmärkt. Tar dock bara det allra sista med den, börjar i tormeken.
 
Det beror lite på stämjärnet. Jiggen ger en egg som är parallell med axeln i rullen och i samma plan som stämjärnets framsida. Är baksidan och framsidan parallella blir eggen vinkelrät som du skriver men är den inte det har man ingen möjlighet att påverka. Många gillar jiggen, jag använder min bara till sneda "skewed" hyveljärn och stämjärn.
/B
 
Daniel_N skrev:
... Jag tycker att veritas jigg funkar utmärkt. Tar dock bara det allra sista med den, börjar i tormeken.
+1 på det mesta ovan. Jag tar det grova i Tormeken, men har lärt mig att det är bättre slipa ofta än sällan, så det är lågt mellan gångerna jag faktiskt behöver ta Tormeken.

Bengts största problem med jiggen är att den styr för exakt. Det tycker jag är det bästa med jiggen när man är ovan. Jag har dessutom den tunnformade rullen som Bengt nämner, men använder den inte så ofta

Vill bara tillägga att det är två faktorer som avgör om tunnan behövs. Så länge jag slipade Stanleys originalstål var jag stark nog (läs: var stålet tunt nog) att forma en kurva utan tunnformad rulle. Med Veritas tjockare stål är det svårare, varför tunnan underlättar.

Den andra fråga är hur mycket man använder hyveln, och därmed hur mycket rundning man behöver. Olikt Bengt använder jag bara handhyvel när det inte finns en lättare väg till målet. Så jag bara sluthyvlar med den. Jag anser att rundningen man då behöver är inte så stor (brädan är i princip plan när man börjar), man kan till och med klara sig med rundade hörn.

--- Mats ---
 
På tal om jiggar så skickade jag mail om att de ska lägga till Axminster honing guide till min order hos Axminster. Jiggen är ju ca 10 ggr billigare än Veritas MK II knappast är den 10 ggr sämre. :)
 
fhjulfor skrev:
På tal om jiggar så skickade jag mail om att de ska lägga till Axminster honing guide till min order hos Axminster. Jiggen är ju ca 10 ggr billigare än Veritas MK II knappast är den 10 ggr sämre. :)
Det får vi hoppas dui har rätt i. Jag har provat ett par. Skulle påstå det finns de som är 100 gånger sämre (typiskt den i Bauhaus). Men Axminsters kan vara bra. Kul du är på gång.

Det jag vill ha och får av MKII är:
  • Varje gång jag ställer den till en vinkel, exempelvis 15 grader, är det samma vinkel som sist (förinställda repetitiva lägen) så jag fortsätter slipa från förra eggen
  • Det är lätt att göra en förinställd microbevel utan att ta loss isatt stål (MKII vrider ett snäpp på hjulet)
  • Det finns en god anliggning som gör det lätt för mig att repetitivt sätta i både stämjärn, hyvelstål, ... exakt 90 grader mot axeln så jag får en rak egg och fortsätter slipa från samma egg
  • Det jag skall vässa sitter rejält fast och kommer inte flytta sig under processen
  • Det är ett brett hjul med stor anliggning så anordningen inte vickar mot stenen
  • Det går att ställa fördefiierade vinklar (tillägg, behövs för skew angle planes)
  • Jag kan ställa andra lägen än som är fördefinierade
--- Mats ---
 
Jag håller med Mats om alla punkter utom att det som ska vässas sitter fast ordentligt. Jag har flera gånger råkat ut för att det glider i jiggen. DEssutom är Veritas jiggen utmärkt för back bevels på hyvelstål

Och mina argument för den enkla axminster modellen är:
  • Varje gång jag ställer den till en vinkel är det samma vinkel som sist så jag fortsätter slipa från förra eggen med hjälp av ett enkelt streck på bänken
  • Det är lätt att göra en förinställd microbevel genom att lossa skruven lite och dra stålet bakåt två mm. Å andra sidan använder jag inte längre två microbevlar.
  • Jag behöver inte bekymmra mig om att sätta järnet rätt i jiggen, det sköter sig själv. Genom trycka med fingrarna ovanpå eggen formar jag den som jag önskar.
  • Det jag skall vässa sitter rejält fast och kommer inte flytta sig under processen
  • Det är ett smalt hjul med liten anliggning så anordningen kan vicka mot stenen
  • Det går att ställa alla vinklar utom för skew Jag kan ställa andra lägen än som är fördefinierade mha linjal
Den är dock av lägre kvalitet så man måste fixa upp den lite med en fil ibland för att ta bort den ofta överdrivet på målade färgen.
/B
 
Dieter i Tyskland har nu blivit en Veritas low angle block plane fattigare plus lite annat smått och gott. Snabb är han också, ca 2h efter beställningen gjordes fick jag e-post om att ordern var packad och på väg.
 
Fick stöthyveln (Veritas low angle block plane) förra veckan och har nu provkört den en hel del. Jag kan bara konstatera att den helt klart är värd varenda slant. Mest imponerad blev jag dock av den japanska Camellia-oljan som jag också beställde av Dieter. Satte oljan på en Stanley putshyvel. Helt makalöst hur lätt den började gå. Den oljan borde finnas i alla hem där en hyvel finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.