Hej.
Jag har precis märkt att de stötdämpare som jag bytte till i min bosch tvättmaskin har blivit veka efter ca 6mån.
Nu undrar jag om man kan köpa några stötdämpare till den som är bättre.
Stötdämparna är friktionsstötdämpare där plast kniper åt en stålcylinder.
Jag tänkte mig att mans kanske skulle kunna få tag på oljefyllda eller något liknande som passar till en annan maskin eller någon annan applikation och sätta in som håller bättre.
Den som sitter orginal i är en:
Bosch 448032
Bore a side 8mm (with sleeve) other side 12mm
Hole center to hole center:
retracted length: 200 mm
extended length: 277 mm
90 N (Newton 90).

Frågan är generell så även om ingen passar jusst min skulle det vara intressant att veta då stötdämpare verkar vara något som slits mycket fortare än den generella livslängden för en tvättmaskin.

Mvh
Poppe

Sen kan jag även fråga om någon vet generellt en bra tvättmaskin med bra stötdämpare och kvalitet. Jag behöver inga finesser bara då den kan tvätta det vanligaste + ylle.

Mvh
Poppe
 
A
Det var kort tid
Ta och reklamera dessa
Var det original eller pirat?
Generellt håller maskinens stötdämpare hela livscyklen.
Mieles lägger av efter ett 20-tal år
Asko/cylinda håller minst maskinens livslängd.
Wascator håller bra oxå
 
Haha
Ja jag köpte pirat från ebay, dessa men från annan säljare. Hade orginal funkat bättre?
jag köpte billiga till maskinen då den är väl 15 år och tänkte att de inte behövde hålla så länge när livslängden på resten börjar bli lite gammalt.
Dessutom har jag misshandlat maskinen genom att köra en kudde i den. För att inte få så ojämn balans tryckte jag in tvätt så det blev knökfullt resultatet blev att cementvikten åkte i taket på maskinen vid uppvarvning till centrifug och jag stängde av den kvickt men efter det så är dämparna markant sämmre. Hur tänker man då man skall tvätta en sak som är tung då den är våt och blir obalans av?
Finns det tvättmaskiner som man kan ta bort centrifugdelen i programmet på så den klarar ojämnt tyngd eller för tungt? Om ja, kan en sådan ändå sköja rent?

Min favoritmaskin skulle vara:
En maskin som kan tvätta både kuddar och dubbelsängstäcken utan problem.
En maskin som man kan misshandla och där lager och stötdämpare håller alt ta bort centrifugen och samtidigt skölja adekvat.
En skontrumma
7 kg eller högre tvättmängd.
Ylleprogram, syntetprogram och kulör/vittvättsprogram.
0-90 grader
Extra sköljning.
Behöver inte vara vatten och energisnål.
Jag vill inte att den ska snåla så med energin att det börjar växa i den samt att den ska tvätta så vattensnålt att den inte sköljer ur tvättmedelsrester bra. Det verkar vara en tendens på nyare maskiner.
Inte för dyr.

Finns en sådan?

Mvh
Poppe
 
Ja det finns maskiner med centrifugstop, nästan alla har det.
Det finns maskiner som automatiskt stannar centrifugeringen om trumman börjar slå sedan försöker den "fördela om" tvätten, om den inte klarar det så antingen minskar den centrifugeringshastigheten eller så hoppar den centrifugeringen helt.

Flera av Mieles maskiner klarar det du vill förutom priset.
 
MultiMan
Jag har en Siemens 8kg iQ500 jag köpte på Elgiganten 2014 för 4000kr (tillverkad i Turkiet). Fungerar till allt det poppe12 skriver om. Tvättar mattor, täcken och kuddar utan problem. Blir det för mycket obalans lugnar den ner sig och man kan utan vidare stanna programmet, fördela om och fortsätta om man tycker det behövs.

Sköljer väldigt bra jämfört med maskinen den ersatte (Siemens det också) och kläderna luktar aldrig av tvättmedelsrester.
 
Bra svar där. Att kunna tvätta stora saker utan att det blir knas (tvättmedelsrester eller att maskinen slår sönder sig) är lite A och O för mig.
Nu fick jag lite att tänka på när du nämner siemens också. Budget varianterna på miele kostar kring 5000 och tvättar 7 kg. om jag vill upp till 8 får jag mer finesser och betalar dessutom 12.
Bosch WAT283L8SN (har för mig att de ägs av samma företag när det gäller vitvaror mellan bosch och siemens) fick näst bäst i test på i det här testet och kostar lika mycket men tar 8 kg.

Ja det är svårt att välja men det låter ändå som miele är det de flesta föredrar och är i en liga för sig när det gäller kvalitet. Är det värt att ta boschen med 8 kg eller en budget miele med 7kg? vad tycker ni?

Mvh
poppe
 
Vår Bosch funkar ju inte heller med en kudde, man får tvätta 2-3 i taget. Tror det är en 6-kilos. Har rätt många år på nacken nu. Vissa saker får man ju packa om lite för att det ska gå att centrifugera, men den stannar ju isåfall och har inte sönder maskinen.
 
Lyfter tråden lite :)

Har med fått oblans i min Bosch när jag kör tyngre saker. Typ handdukar (inte knökfull maskin)

Så jag lade pallade upp trumman med en bit kartong och la den på sidan och plockade ut stötdämparna. De känns oehört veka. Kan med lätthet trycka in den och ut dem. De är märkta med 80N och har 10mm hål.

Bild: https://www.dropbox.com/s/aa8mzwbbjr2mwva/typskylt.jpg?dl=0

Och hela dämparna i sin helhet

Bild: https://www.dropbox.com/s/9ot6xygjuzrd45b/vvyn07b9T9SDP71fkBIO+Q_thumb_2ba3.jpg?dl=0

Så min fråga. Kan jag byta ut dem mot ett par på 100N istället för 80N eller kommer maskinen bete sig konstigt då? Jag hittar inga 80 eller 90N dämpare (med 10mm hål)
 
A
allting slits
och dessa fyrkantiga dämpare upplevs mjuka även som nya.
Jag tror att du kommer längst med originalutförande då harmonierar det bättre med upphängningen. och längden
 
electroluxaren skrev:
allting slits
och dessa fyrkantiga dämpare upplevs mjuka även som nya.
Jag tror att du kommer längst med originalutförande då harmonierar det bättre med upphängningen. och längden
Ok. För det var knappt något motstånd alls i dem. Problemet är att originaldelarna är rätt dyra. 534:- st (Artikelnummer 00188592)

Medans på Amazon.de får man Drehflex dämpare för 15 euro paret.

Men jag skall leta upp ett par på 80N (med 10mm bussning) 180-265mm längd
 
A
tittar jag på bilderna verkar dessa vara utbytta till runda så det finns väl en anledning
 
electroluxaren skrev:
tittar jag på bilderna verkar dessa vara utbytta till runda så det finns väl en anledning
Ja troligen :) Gillar att hålla vitvaror igång så länge det är lönsamt. Lägger gärna ett par hundra var 3-4 år än att köper en ny för 10-13K

Dämparna är till en Bosch e-NR WVT1260EU/01 Tvättmaskin/Torktumlare kombo

Bytt tömningspump och slangen till tömningen (innuti maskinen) än så länge sen 2006
 
A
märkligt att dina är fyrkantiga då originalet verkar vara runda
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
märkligt att dina är fyrkantiga då originalet verkar vara runda
De har väl bytt modell genom tiderna. Får jaga vidare på nätet. Tack för hjälpen
 
Jag bytte i helgen mina stötdämpare på min LG 1480 TDS maskin, ca 10 år gammal efter ha upplevt den skakar lite väl mkt och flyttade sig under vissa program trots den stod stadigt.

Tyvärr var det nog så att det inte var ngt fel på de tidigare gamla dämparna och tycker fortfarande maskinen vibrerar lite väl mkt vid centrifugering. Någon med annat tips på vad det skulle kunna vara som gör att det vibrerar mycket ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.