T
Är i planera och på husbygge och ritar just nu lite på det. Har tänkt att ha en öppning i fasaden på ca 4-5m (totalvägg ca 6m) där ett fasadparti monteras. inga stolpar någonstans i öppningen, det ska var ett vikparti.
Funderingen är då om det finns någon "magisk" gräns där kostnaden blir som minst mot storleken på öppningen. Tänker att det någonstans blir en brytpunkt där man måste gå upp på grövre balk överpartier och dylikt. kostnaden för partiet är inget som ska tas med i beräkningen då det vill vi ha så stort som möjligt.
 
D
Jag hade i princip samma fråga för två år sedan. Efter mycket hjälp här på forumet insåg jag att hela projektet skulle bli mycket dyrare men framförallt svårare om jag försökte få till en öppning på 6 meter i fasaden utan stolpe.

Det slutade med en tunn stålstolpe på 4x8 cm i mitten. Har inte ångrat mig en sekund.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
D
....fast jag drömmer ibland fortfarande om att göra ett nybygge med en öppning på 6m :)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Är i planera och på husbygge och ritar just nu lite på det. Har tänkt att ha en öppning i fasaden på ca 4-5m (totalvägg ca 6m) där ett fasadparti monteras. inga stolpar någonstans i öppningen, det ska var ett vikparti.
Funderingen är då om det finns någon "magisk" gräns där kostnaden blir som minst mot storleken på öppningen. Tänker att det någonstans blir en brytpunkt där man måste gå upp på grövre balk överpartier och dylikt. kostnaden för partiet är inget som ska tas med i beräkningen då det vill vi ha så stort som möjligt.
Kolla avsnittet i Granddesign med det svarta huset på Norra Lagnö. De gjorde precis detta.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Det finns väl takstolar med > 6 m spännvidd. Varför inte ta en sådan rakt ovanför hålet?
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns väl takstolar med > 6 m spännvidd. Varför inte ta en sådan rakt ovanför hålet?
Stämmer! Jag har 7m fritt spann i garaget med sadeltak, vanliga W stolar och 17gr lutning.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan ju ha pelare en bit in i rummet också som tar lasten, beror ju dock lite på husets övriga design.

Tycker skjutpartier som i Grand Designs förtar den maffiga känslan lite, öppningen blir oftast bara 50%(borde gå få med 75% med bara en fast del och två spår) och man får ändå dras med pelare.
Man kan göra partiet bärande och få ner den fria längden på balken till hälften typ.

18x3 m glas hörde jag om i en villa, i en ruta då, det är maffigt ;)
 
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns väl takstolar med > 6 m spännvidd. Varför inte ta en sådan rakt ovanför hålet?
Ja jäklar... vet inte hur jag tänkte :seenoevil:
Var nog så inne på den tillbyggnad vi gjort på huset vi bor i nu. Men där var öppningen i den vägg som takstolarna vilar på.

Tack så mycket för svar!
 
Har själv ett 6 m parti utan mittstolpe där det blir 3 m öppet i mitten.
Valde mellan vik och skjutdörrar men tycker bättre om stora glasytor som man ser ut 99 procent av tiden.
Är ju i kalla Sverige inte många dagar som jag är hemma då man kan utnyttja öppningen som vikdörrarna ger. Inomhus vy av ett vardagsrum med stora skjutglasdörrar och en julstjärna hängande i ett rundat fönster ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
T
A Argastesnickaren skrev:
Har själv ett 6 m parti utan mittstolpe där det blir 3 m öppet i mitten.
Valde mellan vik och skjutdörrar men tycker bättre om stora glasytor som man ser ut 99 procent av tiden.
Är ju i kalla Sverige inte många dagar som jag är hemma då man kan utnyttja öppningen som vikdörrarna ger.[bild]
Tack! Det får bli utan vikdörrar och köra på samma som du.
Jag var lite rädd att det skulle bli dåligt med plats i rummet för både matbord och soffa framför tv (rummet ska bli ca 6x6m). Finns det möjlighet att få en lite mer panorerad bild så man ser lite mer av möblemanget? :p
 
  • Gilla
Kry
  • Laddar…
Löser jag, Vardagsrum med brinnande vedkamin, svart soffa, trägolv och stjärnlampa på väggen
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med tänd braskamin, soffor, mattor och en stjärnljusdekoration på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med matbord och stolar, geometriskt mönstrad matta, taklampor och fönster med utsikt nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt vardagsrum med takfönster som har en upplyst stjärna, matbord med stolar och pendellampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Super fint!
Nu känner jag mig tryggare med att det ska finnas gott om plats :D

Tack så mycket!
 
T
A Argastesnickaren skrev:
Löser jag, [bild] [bild] [bild] [bild]
Får man fråga vart du köpt fönstren och fabrikat på dom?
 
Dom kommer från Estland, en firma som ligger i Viljandi.
http://vau.ee/
Dom säljs mest direkt till större projekt typ om Skanska ska bygga om eller bygga nytt.
Om jag kommer ihåg rätt så finns dom upp till 6000 mm breda och 3200 mm höga.
Trä insida och alu utsida i riktigt bra kvalitet.
Går inte att jämföra med billiga partiet i Sverige utan är mer i klass med Hajom..
Finns i valfri kulör, mm passform och fruktansvärt tungt;).
Fler frågor så pm mig så tar vi det på telefon
 
Redigerat:
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
D
A Argastesnickaren skrev:
Dom kommer från Estland, en firma som ligger i Viljandi.
[länk]
Dom säljs mest direkt till större projekt typ om Skanska ska bygga om eller bygga nytt.
Om jag kommer ihåg rätt så finns dom upp till 6000 mm breda och 3200 mm höga.
Trä insida och alu utsida i riktigt bra kvalitet.
Går inte att jämföra med billiga partiet i Sverige utan är mer i klass med Hajom..
Finns i valfri kulör, mm passform och fruktansvärt tungt;).
Fler frågor så pm mig så tar vi det på telefon

Hur gjorde du avslutet med parketten mot partiet? Någon form av list?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.