Hej!

Jag har köpt en Euronom Reserven-vedkamin (http://www.euronom.se/179_Reserven) som jag funderar på att dels ha som värmekälla i vårt tänkta uterum, samtidigt som att den värmer vattnet i vår ackumulatortank. Ackumulatortanken är monterad i pannrummet i källaren medan pannans tänkta placering är på marknivå.

Mina frågor till er är:

1. Hur stort får avståndet mellan kaminen och ackumulatortanken vara? I vårt fall skulle avståndet bli omkring 12-15 m. Utgör detta någon form av hinder?

2. Vilken rörtyp bör man välja, samt vilka dimensioner?

3. Hur stor ackumulatortank behöver jag till denna vedkamin? Den specifierade nominella effekten ligger mellan 8-15kW. (I dagsläget har jag 300l ackumulatorvatten som används enkom till golvvärmen).

4. Något annat att tänka på?


Är ovanstående genomförbart, eller tänker jag käpprätt åt skogen?

Tacksam för tips! :)

/Aron
 
Redigerat:
1 Nej om du lägger ihop framledning o retur i isolerat rör så får du mindre förluster eftersom du ju cirkulerar varmvattnet kolla bara att du inte kyler för mycket...heta vattnet ska ju helst komma in i ytterkant o räcka till i effekt...viktigt lägga ordentlig randisolering ev utvändig isolering av kant o mark om sämre isolering

2 problem med tunna golvvärmerör är ju att ojämnheter kan ge luft lokalt o minska genomströmning..så kan du lägga koppar gör det i fram o retur...annars tar du 20mm golvärmeslang oskarvad

3 det beror på ytan o effekten på uterummet..och hur ofta du tänker elda??? samt vilken max temp du tänker dimensionera för samt om du ska ha elpatron?

4 ja cirkulationspump...ditt uterum riskerar frysa om långvarigt elavbrott...så du kanske vill ha möjlighet till elgenerator o 12 V eftersom du ju har vedeldad panna...kolla bara med panntillverkaren att du kan driva saker med 12v eller helt utan el...du skulle kunna bygga självcirk men då krävs 3/4 tum rör som ger en rejäl bygghöjd o "randigt" golv...
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! :)

Kanske dumma frågor, men:

1. Vad innebär "randisolering"?

3. Vi hade tänkt elda där ganska ofta, eftersom det blir ett samkvämsrum som tjänar som en utökning till vardagsrummet. Den önskade maxtempen inomhus är väl allt mellan 20-24 grader. :)

4. Till acktanken är idag en luftvattenvärmepump inkopplad av modell Mecaterm Flash 1500 (läs GAMMAL!), vars nackdel är att den stänger av sig när temperaturen når -10 grader (plus att den drar väldigt mycket ström (runt 4kW nominellt och kontinuerligt)). Jag har en cirkpump ansluten till den yttre värmeväxlaren mellan LV-pumpen och acktanken, som sköter cirkulationen (och är konstant påslagen när temperaturen understiger fryspunkten). Jag har tänkt göra likadant med vedkaminen för att undvika frost...

Vad innebär "randigt" golv?

Återigen tack för svar!
 
1.randisolering =kantisolering dvs ytter om uterummets kant kan man lägga isolering mot grunden och i jorden för att minska förluster

3. ett sätt är ju att dimensionera tanken med hjälp av den andra tanken...dvs bygga slang etc och mäta skillnad till o från och sedan bestämma hur många vedinlägg som krävs?

4 fattar inte riktigt har du cirkulerande varmvatten till utedel av Luftvärmepump?

5.golvvärme blir ibland ojämn...vid för höga effektbehov så känner du var värmerören går o var de inte går det är ett "randigt golv"

En bra regel med värmesystem är ju att ha möjligheter att skydda saker akut...Gasolkamin är ju en bra akutlösning vid strömavbrott och 12 v driven cirkpump..
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.