Är i gasen och kikar på häckplantor och prydnadsträd till trädgården, dock så är ju häckplantor bara små pinnar om man köper typ 10 pack från hortogreen.com. Även träden är ju rätt små osv, och det tar tid innan dom växer till osv.

Är det någon som känner till nått ställe där man kan köpa lite mer etablerade, större träd som har vuxit lite mer osv osv ? verkar svårt att hitta hos vanliga trådgårdhandlaren.
 
Hemmakatten
Kolla in www.zetas.nu. De finns i Kungens kurva nära Ikea. På deras hemsida kan du ladda ner katalog med priser och storlekar på träd och växter. Zetas är dyra, men har erkänt bra växter.
 
Håller med om att Zetas är ett bra alternativ, vi har köpt nästan samtliga plantor där och är mycket nöjda. Dessutom kan man i princip få hur stora växter som helst av flera sorter, dock måste de beställas.

Vi köpte först ett 3-årigt äppelträd och sedan ett 6-årigt och trots prisskillnaden kan jag verkligen rekommendera att köpa större växter. Dessutom läset jag någonstans att större växter faktiskt har lättare att etablera sig och snabbare.
 
Nja - det där är väl en sanning med modifikation? Ett ungt träd som får de bästa förutsättningar har definitivt större chans att långsamt etablera sig på plats för långt liv - än att köpa ett 5-10-årigt träd som i värsta fall är odlat på plantskola i Holland.

Ni som bor lite längre upp i landet (zon 3 och högre) bör ställa frågan: Varifrån kommer trädet (jag pratar nu om träd som man vill ha för lång tid framöver)? Om möjligt skall man välja svenskodlade träd (funkar även bra med odling från Finland). Lägger man ner många tusenlappar på ett träd bör man få garantisedel med vid inköpet och garantin skall gälla även nästkommande odlingssäsong. Trädet bör vara krukodlat och vid inköpet skall ni få hjälp med att lyfta ur rotklumpen ur krukan för att kunna se att trädet verkligen har växt någon säsong i krukan - och inte bara krukats för transport.

Det finns svenska plantskolor som säljer barrotade träd på duk/skiva - detta fungerar ofta också mycket bra såvida det gäller inhemska trädsorter.

I zon 1-2 kan man chansa mer med sortvalet och med utländsk import. Men jag har själv råkat ut för ett inköp där det holländskodlade trädet krukades samma år för transport. Det trädet blev aldrig vad det borde bli - varken i utveckling eller skönhet.

Var inte rädda för att blanda både unga och lite äldre träd i en nyanlagd trädgård. De äldre/större träden ger snabbt lummighet och mysfaktor. Men sätt även ett par unga träd som får tid att växa upp och ge skönhet för nästa generation.
 
Även om inte närmaste plantskola ha större träd hemma så bör de definitivt kunna plocka hem det.
 
...Och vad kostar detta ungefär? Säg ett 5 år gammalt kastanjeträd... ???
 
Prisex:
-hippocastanum, hästkastanj. Hög och bred välvd krona. Kraftiga vita blomställningar. Träd för stora anläggningar i fuktiga lägen. Kräver kraftig, näringsrik jord i sol till
halvskugga. Höjd 20 - 25 m. zon I-V
Stamtjocklek 8 - 10 660,00
Stamtjocklek 10 - 12 925,00
Stamtjocklek 12 - 14 1815,00

Inte precis nåt man sätter i en liten villaträdgård ::).

Sök på nätet!

 
yonna,
Var hittade du prisuppgifterna på kastanjerna?
mvh/stenhus05
 
Tack för ett uttömmande svar!! :D Det var faktiskt billigare än jag hade trott...

yonna skrev:
Inte precis nåt man sätter i en liten villaträdgård  ::).
Ingen fara, vi har två betesängar om ca 1 hektar vardera framför huset och vi tänkte ev sätta ett träd mitt på varje äng. Det står mellan kastanj och ek.
 
yonna skrev:
Nja - det där är väl en sanning med modifikation? Ett ungt träd som får de bästa förutsättningar har definitivt större chans att långsamt etablera sig på plats för långt liv - än att köpa ett 5-10-årigt träd som i värsta fall är odlat på plantskola i Holland.
Nu tror jag iofs att jämförelsen var baserad på trädens storlek var enda skillnaden. Eller kanske att det unga trädet kom från Holland och de äldre var odlat i zon 4 ;)

Skämt och sido så utan att kunna återge ordagrant vad som stod så var det något i stil med att äldre plantor generellt är tåligare än små buskr/träd delvis pga av ett större och mer utvecklat rotsystem (jordklump). Vet inte om det ligger någon sanning i det men helt ologiskt låter det inte.
 
Var hittade du prisuppgifterna på kastanjerna?
mvh/stenhus05
;) sökte avancerat på google ... "kastanj, pris, plantskola" och fick upp en hel del siter ...  bl a http://www.rosenhagen.se/trad.html

Oh - du har då möjlighet anlägga en riktigt fin engelsk park  ::) med dessa ytor! Välj kastanj om du vill hinna se stort träd i din livstid. Ett par stycken tillsammans kan bli läckert. Turkisk ek blir inte lika stort som inhemsk men lite snabbare. Man bytte ut ett antal sjuka ekar i Malmö innerstad mot turkisk ek för ett antal år sedan (vid länsstyrelsen). Blev väldigt fint. Röd kastanj är också vackert. Eller blodbok ... finns otroligt många vackra parkträd som vill ha utrymme.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.