Hej!

Jag ska bygga en större lokal, helst i trä av estetiska skäl, stomen kan vara vad som helst men jag skulle föredra träpanel på väggarna. Botten ytan blir på 750 kvm och lokalen kommer att ha två plan, dvs total golvyta blir 1500 kvm. Sula av betong och isolerat, annars inga krav.

Jag vet inte om det här är rätt forum men jag vore mycket tacksam om någon har tips på hur det är bäst att gå tillväga eller om det finns några bra entrepenörer (det gäller Sthlmsområdet) som någon kan rekommendera. Finns det ställen på internet där sådana byggnader avhandlas?
 
Redigerat:
Ja. det var ju lite större än ett dubbelgarage. Dock, låter det som att en hall av limträ eller stål skulle vara lämpligast. Själv skulle jag nog välja en stålkonstruktion. Nu finns bara uppgift om kvm ytan. Inget om längd bredd eller höjd mer än att den skall vara i två våningar. Förutsätter att det kommer att vara mellanväggar eller åtminstone pelare i bottenplanet som hjälper till att bära upp övervåningen. Dimensioneringen blir annars svår, misstänker jag. En grov uppskattning skulle innebära en fasadyta på 600 - 700 kvm. Med anledning av detta skulle jag klä byggnaden i plåt. Det finns mycket fin plåt i dag med trälook. Att med jämna mellanrum måla om denna byggnad kommer kosta en massa, både i tid och pengar. Färg är så dålig idag så det är rent skamligt.
Kolla bif. länk : http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/kategori.php?kid=8 Under Maskinhallar och Stallbyggnader kan du hitta några tillverkare. Tänker närmast på Lindab, TICON, och Vimmerbyhus. Åtminstone en början för kanske lite inspiration. Torde finnas åtskilliga byggare i Stockholm och någon av dem borde även vara hallbyggare.
 
Derome byggvaror bygger ny hall på 3000kvm i Halmstad helt i trä !
Iaf stommen...fasadbeklädnad vet jag ej ännu...
Trä motstår dessutom brand bättre än stål..
 
Stort tack för svaren. Lokalen ska vara ca 60*12 m i botten yta, höjden vet jag inte men som ett normalt tvåvåningshus. Plåt med trälook låter som en mycket bra idé, hur bra ser det ut (Hur likt vanligt trä är det)? Kan det jämnställas med trä vad gäller bygglov?

Vet någon fler bra tillverkare att kontakta?
 
såg i någon tidning att värsåsvillan byggde någon byggnad på 6-700 kvm i somras,det var i någon kommun bilaga under semsetern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.