Jag har en bosch GWS 22-180 LVI som jag kom över billigt för ett tag sen. När jag skulle använda den till att kapa sten i trädgården insåg jag att det kanske inte var ett så bra köp som jag trodde. Det är ju en stor vinkelslip, men växellådan tar så stor plats i förhållande till klingan att man inte kan skära speciellt djupt med den. Trots att klingan är 180 mm kan man inte skära mer än knappt 35 mm innan huset går i. (Att jämföra med min 115 mm slip som jag kan skära 30+ mm med?)Så nu började jag fundera på om man kunde konvertera den till att ta större klingor. Bosch tillverkar en väldigt snarlik vinkelslip med 230 mm klinga istället (GWS 22-230 LVI). Min tanke var att köpa sprängskyddet till den större modellen som reservdel och sätta på min och därmed kunna köra 230 mm klingor istället. Enligt specarna på boschs hemsida så är enda skillnanden (förutom storleken på klingan) varvtalet. Frågan är om detta gör det till en dum idé. Snurrar min slip för snabbt för så stora skivor? Vad ger det för effekter? Kommer klingorna att expandera (och splittras ) om de snurrar för snabbt?
 
Redigerat:
Låter inte så bra att sätta större skiva på en liten maskin. Precis som du skriver så varvar nog din slip för mycket och en skivsprängning är inte så nyttigt för hälsan. Nu vet ju inte jag om det är massor av sten du ska kapa men själv köpte jag en löjligt billig 230mm vinkelslip på Rusta och en diamantklinga från Clas Ohlson. Funkar kanon att kapa kalksten eller betongpannor med. Men som sagt, den lär väl inte hålla om du ska göra stora jobb ofta... ;)

Toolstop säljer GWS 20-230 för 966kr!
 
Redigerat:
Problemet är nog lite att jag inte ska kapa speciellt mycket. Totalt har jag tio snitt jag behöver göra. Jag var helt övertygad om att det skulle gå att göra med min "stora" vinkelslip. Men när det var dags så insåg jag snabbt att det inte var någon bra idé. Jag håller på att göra en mur i trädgården av 15cm tjocka cementblock. Jag lyckades inte ens skära halva tjockleken på stenen trots att jag ska från båda hållen.
Jag funderade på att köpa en större slip på Jula, men det blir inte så billigt ändå (ca 800kr inkl klinga), men trots den större klingan så kommer jag inte igenom hela stenen utan förhoppningen är i så fall att det går att slå av det som är kvar i mitten och slipa till kanten. Tyvärr vet jag inte om det funkar förrän jag har testat.
Alternativet är att hyra en större kap. Men eftersom hyrfirmorna tenderar att ta betalt för slitage på klingan blir det ganska dyrt det med. Ringde cramo och kollade. Dom tar 500kr/0,5mm i slitage. dessvärre tar dom alltid betalt för minst 0,5 mm. Så på tio snitt blir det ganska mycket pengar för ett slitage som jag inte gör gång på. Hade hellre lagt pengarna på ett verktyg som jag iaf hade kvar när jag var färdig.
Toolstop hade ju ett par bra alternativ bland 230mm slipar. Tyvärr vet jag ju inte om det räcker. Det var därför jag tänkte jag kunde testa att "uppgradera" den jag hade. Det hade kostat mindre och hade inte kännts riktigt lika meningslöst att lägga pengar på om det inte fungerade.
För att sammanfatta så är jag lite snål för att satsa på det säkra kortet att hyra, men vill inte heller riskera att vara dumsnål och satsa för mycket på ett alternativ som inte fungerar och sen behöva lägga ut pengar en gång till.
 
Jag är lite oklar med vad du eg ska kapa, är det betonghålsten? Eller är det något mjukare mateial.
Lite med tanke på klingslitage alt andra metoder.
 
Köp en diamantkapklinga på biltema för 250:- och sedan kan du hyra eller köpa en billig/dyr vinkelslip.
 
Jag vet inte riktigt vad produkten heter, blocken fanns redan i trädgården när jag flyttade hit, men jag har behövt göra om den befintliga anläggningen något.
De jag hittade på nätet som påminner om dom skulle kunna vara det här: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Murar/Murar-och-block/Block-Rustik/

Jag har redan varit på en del av dom med befintligt vinkelslipsinnehav och slittaget på klingorna får betraktas som obefintligt. Jag har ingen större erfarenhet av att arbeta med betong, men jag upplever dom som ganska mjuka. Men det är kanske det vanliga när man ger sig på saker med diamantklinga :)
 
Ring o fråga hur man kapar dom.
Ev går det med tigersåg, annars så kan du kanske köra med vinkelslipen på alla fyra sidor och sedan spjälka isär dom med en yxa och liten slägga.
 
Men, om man skulle ritsa runt stenen med vinkelslipen och sedan göra som de gamla stenhuggarna - kila?
Sätt en kil med ca 50mm cc. Kancka sedan på en kil i taget och stenen spricker isär, helst längs anvisningen.
Jo, jag har för mig att kilarna var i stål.
 
magnu skrev:
Men, om man skulle ritsa runt stenen med vinkelslipen och sedan göra som de gamla stenhuggarna - kila?
Sätt en kil med ca 50mm cc. Kancka sedan på en kil i taget och stenen spricker isär, helst längs anvisningen.
Jo, jag har för mig att kilarna var i stål.
Var nog det jag skrev men att använda yxan som kil.
 
Snailman
kollade på min gamla (+10år) biltema vinkelslip står 230mm på den 1750W, man kan skära 75mm djupt innan huset slår i... med den diamantskiva jag köpte då när jag köpte vinkelslipen, gav 500kr för slipen och en slant för skivan oxå, men den håller länge, de vanliga skivorna håller inte många minuter innan de slits ner..
 
magnu skrev:
Men, om man skulle ritsa runt stenen med vinkelslipen och sedan göra som de gamla stenhuggarna - kila?
Sätt en kil med ca 50mm cc. Kancka sedan på en kil i taget och stenen spricker isär, helst längs anvisningen.
Jo, jag har för mig att kilarna var i stål.
Jo jag gjorde så när vår mur skulle upp http://www.benders.se/Mark/Murar/BostonAntik.aspx, kapade så djupt som möjligt runt om med 230-klingan och knäckte slutligen stenen med huggmejsel. Skivan kapade så mycket att det bara behövdes en liten knäpp för att få isär blocket. Det blir eventuellt en grad kvar i mitten men det går lätt att ta bort med http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantslipskiva/.
 
Det var ungefär det arbetssättet jag tänkte mig från början och som jag försökte, tyvärr gick det inte tillräckligt djupt med den vinkelslipen jag hade för att kunna bryta av resten. Den flisade bara sönder kanterna. Men jag har själv gjort så på andra stenar för. Att det är diamantklinga som gäller är jag helt klar över. Förstår inte varför man skulle ge sig på något annat med tanke på hur bra resultatet blir och vad klingorna kostar.
Men det jag fortfarande funderar över som vi egentligen glidit ifrån i den här diskussionen är det här med att sätta i en större klinga. Det känns lite dumt att köpa en ny vinkelslip typ biltema eller jula när jag redan har en bra vinkelslip. Men att en sprängd klinga är ohälsosamt är jag helt med på och visst är det dumt att chansa, men finns det inte någon angivelse på klingorna om hur fort dom tål att snurra? Kanske går att hitta en klinga som tål att köras i 8500rpm. Snurrar alla vinkelslipar av en viss storlek med samma hastighet? Hur vet man annars om klingan går att använda i den slip man har?
 
pyro skrev:
Det var ungefär det arbetssättet jag tänkte mig från början och som jag försökte, tyvärr gick det inte tillräckligt djupt med den vinkelslipen jag hade för att kunna bryta av resten. Den flisade bara sönder kanterna. Men jag har själv gjort så på andra stenar för. Att det är diamantklinga som gäller är jag helt klar över. Förstår inte varför man skulle ge sig på något annat med tanke på hur bra resultatet blir och vad klingorna kostar.
Men det jag fortfarande funderar över som vi egentligen glidit ifrån i den här diskussionen är det här med att sätta i en större klinga. Det känns lite dumt att köpa en ny vinkelslip typ biltema eller jula när jag redan har en bra vinkelslip. Men att en sprängd klinga är ohälsosamt är jag helt med på och visst är det dumt att chansa, men finns det inte någon angivelse på klingorna om hur fort dom tål att snurra? Kanske går att hitta en klinga som tål att köras i 8500rpm. Snurrar alla vinkelslipar av en viss storlek med samma hastighet? Hur vet man annars om klingan går att använda i den slip man har?
Ja, alla vinkelslipar i samma storlek snurrar med samma hastighet (små variationer finns), just för att periferihastigheten ska vara densamma. Jag vill därför starkt avråda ifrån att använda en för stor skiva.
 
OK. Då verkar det ju som en typiskt dum idé, iaf utan att byta elektroniken också i den, och då är det nog betydligt billigare att köpa en ny vinkelslip. Antingen en billig på biltema eller som Maxikatten tipsade om en av lite bättre kvalitet från utlandet.
 
Kolla även tradera o blocket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.