Hej.
Jag har ett hus 1-1/2 plan + souterräng.
Det är byggt 1980 och det sitter ett mekaniskt från till lufts aggregat med värmeväxlare på vinden.
Elementen som sitter i huset är tunna små enradiga plåtelement.
Det ska tydligen inte behövas mer med detta ventilations system med värmeåtervinning ( 1980 ) !?
Saken är att jag tycker att de värmer helt värdelöst. Beror det på att aggregatet har gjort sitt och/eller kan det bli skillnad om jag byter till större element ?? Vill undvika att höja framledningstempen för mycket.
( fjärrvärme ).
Tacksam för hjälp
 
Ingen som har ett råd ?
 
Nya ventilationssystem med värmeåtervinning är betydligt mer effektiva (högre återvinningsgrad). Skulle bytt detta i första hand.
 
Tack. Har själv funderat på detta då lagren börjat sjunga...
Ventilationskillen som brukar vara här och byta filter , säger att han varit här i huset förut och bytt lager.
Han gav oss också rådet att byta ut systemet...
 
Varför vill du inte höja framledningstemperaturen? Det är väl om man har värmepump som man bör tänka på sådant.

Erik
 
Det blir dyrare om jag ökar på värmen ut till elementen. Jag har fjärrvärme

Prostens
 
Vad hade du för värmesystem före fjärrvärme?
 
Jag är inte helt insatt i fjärrvärme, men är det inte förbrukade kWh du betalar för? Givetvis blir det dyrare om du har varmare inomhus, men det gäller väl även om du åstadkommer temperaturhöjningen med större element?

Erik
 
precis som Erik skriver är en förbrukad kwh varken mer eller mindre än vad den är i en fjärrvärmesekunderkrets.
en större radiator ger mer och förbrukar mer. den som lyckas bevisa motsatsen har löst hela jordens energiproblem.
 
Jag har kanske tänkt lite galet. Jag trodde att samma temp ut till elementen ger bättre verkningsgrad med större element än med mindre element till samma pris. Vattenflödet ökar ju i och med större element och därmed priset . Har jag förstått det rätt då eller ...

Prostens
 
Den överförda effekten beror av flödet och temperatursänkningen. Båda två måste mätas för att du skall kunna debiteras för verklig förbrukad energi. Med ett större element kan man ha lägre flöde eller lägre framledningstemperatur och ändå få samma effekt ur elementet. Värmemängden och därmed kostnaden blir dock densamma. Om ditt värmesystem förmår värma huset under alla omständigheter har du personligen inget att vinna på att skaffa större element.

I ett större perspektiv finns det däremot vinster. Om alla har stora element så blir returtempen till värmeverket lägre. Därigenom kan samma ledningsnät överföra en högre effekt och anslutas till fler hus. Om du känner ansvar för att maximera effektiviteten hos värmeverkets ledningsnät är det alltså en god idé att skaffa större element. Tänkvärt om man ändå skall byta, men knappast annars.

Erik
 
Ok . Tack för hjälpen.

Prostens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.