P
Jag har en Cobra Combi bergborr och som ni kanske anar, så låter den en del. Visserligen är den deklarerad till 108db.. och det kan säkert låta en del. Det är inte en gammal maskin, utan nyproducerad.

Vi pratar om en sådan här;
http://www.maskinsalg-as.no/doc/Broschyr Cobra Combi SE.pdf

Problemet nu; har kört med den för andra gången idag sedan februari, alltså i snitt 1 gång i månaden. Och jag körde mellan kl. 12-16. Inte oavbrutet, utan långa uppehåll emellan. Min granne har stört sig något oerhört på detta oväsen och hennes dag har blivit förstörd (enligt henne)! Under januari använde jag den nog 2-3 gånger högst.

Under hösten och tidig vinter körde jag mer, kanske 2-3 gånger per vecka emellanåt. Men inga maratonpass direkt. Och jag har undvikit helger (bortsett från idag).

Grannen vill förbjuda mig att köra med min bergborr. Under helger förstår och accepterar jag, men inte under veckodagar för då anser jag att jag får köra med den. Dessutom har jag registrerat ett eget företag (enskild firma) och bergborren ingår i företagets utrustning.

Nu har jag en del frågor som uppkommit;

1) Hur mycket får jag egentligen väsnas för att det skall bli "olagligt"?
2) Vad anses vara störande och vad kan hon förhindra?
3) Stendamm.. Hon är rädd för stendammet som blir

Avståndet mellan där jag arbetar med min bergborr och hennes tomtgräns är ca 15 meter och till boningshuset ca 20 meter. Mitt bostadshus ligger till 3/4-delar emellan "arbetsplatsen" och hennes tomt inkl hus, detta borde ta bort visst buller också.

Vad anser ni om detta och skulle ni inte vilja hjälpa att hänvisa till lämpliga regler osv? :)
 
Redigerat:
S
8-16 brukar vi köra i lägenheter. bara för att man lever om.
men så klart finns det såna som jobbar natt som stör sig ändå.
sen företagets i övernattningslägenhet. i samma hus finns det grannar som börjar borra i betong kl 02.
deras väggar måste se dåliga ut
 
Vad är det du borrar egentligen? Är det en proffsverksamhet så kan jag nog faktiskt förstå henne. Om du bara borrar upp lite tavlor eller så, då är jag på din sida.
 
Hmm. Tryckte på länken. Inga tavlor alltså. Är till 100% på grannens sida nu. Om detta är ditt jobb så borde du skaffa en lokal i typ ett industriområde istället tycker jag.
 
P
Jag håller alltså på att bygga en friggebo och måste borra upp sten m.m. som ligger i marken.. Som jag skrev så är väl inte ett användande på 1 gång per månad att anse som en proffsverksamhet!? Med proffsverksamhet så tänker jag mig användande 4-5 dagar i veckan, hela året (utom semestern på sommaren)
 
Redigerat:
Är det ett bygge så är det ju färdigborrat när bygget är klart, eller hur?
Låt henne klaga isf, varken friggebodar eller skyskrapor går att bygga tyst.
 
P
Jag efterfrågar regler och gränsvärden för buller, vad man får göra och hur mycket. Finns det regler, vilket jag antar att det gör, så undrar jag vad dessa regler innebär. Någon som vet mer än mig i det här ärendet?
 
Själva definitionen på buller är väl oönskat ljud. Så när grannen kommer över och klagar, så utsätter hon dig ju för buller så fort hon öppnar munnen. :)

Så länge det är ett bygge på tomten, som har en begränsad tid så har hon nog inget att komma med.
Men du kanske kan förvarna henne å säga att du behöver borra lite, och fråga henne när det passar henne bäst och sen försöka anpassa dig efter det.
 
S
finns väl inga direkt regler.
kanske inte jobba med buller efter kl18.
 
En fråga (som inte säkert hört till saken egentligen): Står du på din egen tomt och borrar å yrkets vägnar eller handlar detta om en pågående renovering av ditt hus under en begränsad period? Som granne skulle jag ha acceptera nästan vad som helst om det handlade om en tillfällig renovering av huset men inte alls lika förstående om någon stadigvarande tar med sig jobbet hem.

För egen del försöker jag låta bli sådant som låter när man närmar sig middagstid och ej heller före 0800. Är det riktig tidspress enstaka gånger så talar jag om det och kör 0700-2200.
 
P
Nej, inga jobb tas med hem. Utan nu handlar det om en tillbyggnad, som jag grejar med då och då. Och är tvungen att borra bort sten som ligger i vägen, men det handlar ju om högst 1 gång/vecka och några timmar åt gången.

Grannen kom senare den kvällen och bad om ursäkt. Mitt buller med bergborren sker högst en gång i veckan, och under vardagar dagtid. Undantaget den där lördagen.. Och det kan inte anses vara störande på ett olagligt sätt. :)

Annars är det tyst här uppe, både från min sida och mina övriga grannar. Dock har jag deras katter springades omkring, gör sina behov på min tomt och andra ställen där det passar sig, skriker och har sig.
 
Bra att det löst sig!
 
P
Vet inte om det löst sig, för hon verkar otroligt sur och störd ändå :(
För att tala om hur kinkig hon är, så får jag inte elda. Det stör henne och det kan jag ha förståelse för, men eldning stör henne även om hon inte är hemma!!! Och jag funderar på hur det skall gå till sommaren, då jag har köpt en grill som jag tänkte använda.

Den där lördagen hade hon även gnällt om mig för en granne, men denne tillrättavisade henne och talade om att man inte får hindra människor på det sättet.
 
Redigerat:
Du kan ju fråga grannen när det passar att du borrar berg, och fråga hur långt innan hon vill ha en förvarning innan du tänder grillen, eller eldar upp dina gamla bildäck etc. Då får hon iallafall vara med och påverka lite och då kanske hon blir nöjdare.

Regler och praxis är ju bra att känna till också. Om du tydliggör att du enligt reglerna har rätt att borra/elda men ändå vill ge henne chansen att påverka så kanske hon undviker att jävlas på andra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.