Någon som har erfarenhet om att växelriktare (t solcellsanläggning) låter / har störande ljud?
 
Hej, Finns både passivt kylda och med fläkt.
Jag tycker fläkt ljud är allmänt störigt så valde en med passiv kylning, dock vid belastning hör jag ett Coil-wine 1-1,15 meter från den. Kör en Solis och har den ute på sidan av huset och inte där vi befinner oss vanligtvis.

Skulle alltid räkna att försaka ha den vart man inte befinner sig mycket.
 
Vi tänkte placera den i vårt grovkök bredvid ett vattenfilter. Försäkrinngsbolaget vill ha den inlåst o larmad.
 
A AnnRem skrev:
Vi tänkte placera den i vårt grovkök bredvid ett vattenfilter. Försäkrinngsbolaget vill ha den inlåst o larmad.
Vilket försäkringsbolag är det ?
Hur larmar man en växelriktare ?
 
Det kan nog vara väldigt olika, men jag skulle då inte chansa och placera en växelriktare där man normalt befinner sig. Vi har en Fronius från när vi installerade vår anläggning 2016 och den surrar på bra duktigt vid hög produktion (coil whine) utöver fläktljudet. Vår befinner sig i källaren där den inte stör någon i normalfallet :).
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vilket försäkringsbolag är det ?
Hur larmar man en växelriktare ?
Länsförsäkringar
Man har den i huset som är larmat ☺️
 
Jag ställde frågan till LF för typ 1 år sedan om det fanns några krav att förhålla sig till kring installation av solceller men fanns inget om växelriktaren. Kan ju ha ändrats. Nu har jag dock inte LF som försäkringsbolag utan bytte för någon vecka sedan.
 
Ringde igen och denna gång pratade jag med ngn annan och enligt honom var det inget krav att ha den inom lås o larm
 
Det man bör efterfråga isåfall är vart det står i deras krav/villkor någonstans att läsa.
 
  • Gilla
AnnRem
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Det man bör efterfråga isåfall är vart det står i deras krav/villkor någonstans att läsa.
Dvs om det inte står i checklistan så borde det ju inte vara ett krav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.