Hej.

Vi har en högspolande toalett i ett fritidshus (se bifogad bild IMG_9957.jpg) som låter illa efter att tanken har fyllts upp.

Den är konstruerad med ingående vatten från höger sida (bifogad bild IMG_9966.jpg) som går genom ett ”metallstag” till högersida där det finns en flottör (bild IMG_9954.jpg)

För att spola drar man i handtaget som kan ses på (bild IMG_9957.img) som är kopplad till en vikt som kan ses på bild (IMG_9963.img) där sedan nån slags ventil öppnas för att släppa på vattnet till toalett stolen nedan.

Det problem vi har fått som jag inte blir klok på kan ses på bifogad film (IMG_9965).
Teori 1:
Vatten sipprar genom ingångsventilen och orsakar det störande ljudet.
Försök till åtgärd:
Jag har försökt motionera flottörsarmen. Av rädsla att nånting skall gå sönder och att man skall ställas inför det omöjliga uppdraget att hitta reservdel till denna har jag varit mycket försiktig.
Vid detta tillfälle uppmärksammade jag att om jag släpper på en större mängd vatten så låter det inte illa längre.

Teori 2:
Det kan ses på videon (img_9965) att det kommer luftbubblor som känns konstigt i relation till den lilla mängd vatten som släpps ut.

Är det nånting kring min studering av toalettens funktion/konstruktion som jag missat? Har ni några teorier eller alterntiva lösningar till detta problem?

Mvh Anton
 
  • Högspolande toalett med tank placerad ovanför toaletten i ett fritidshusbadrum. Tanken har ingående vattenrör från höger sida och en kedja att dra i för att spola.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en högspolande toaletts ingående ventilsystem, där ett metallstag är kopplat till en mässingsfärgad ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Högspolande toalett med närbild på den inre tanken, som visar flottörarmen och den åldrande konstruktionen med rost och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av mekanismen ovanför toaletten; metallarm och vikt inuti en högspolande toalett anknyten till spolningssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.