Vår lägenhet är väldigt dåligt ljudisolerad vad gäller tak/golv. Man hör så fort grannarna går i lägenheten över, och varje morgon vaknar vi vid halv fem av steg ovanpå. Detta är jävligt irriterande, men vad ska man göra? Det är ju inte så att det är grannens fel, de måste få gå i sin lägenhet.

Finns det någon som har bra koll på vad man kan göra? Kan man isolera taket i vårt sovrum och hallen, det är framför allt där man hör stegen på morgnarna, eller måste man dämpa hela lägenheten? [Detta är en hyresrätt, så man vill ju inte lägga ut massor av pengar och arbete för att lägga nya innertak i hela lägenheten]. Eller kommer det inte att hjälpa? Finns det dämpmaterial som är lätt att sätta upp till rimlig kostnad, etc. Då ljudet kommer av steg, så kanske det fortplantar sig överallt, så det inte går att göra något åt [till rimlig kostnad], vad vet jag?
 
Det är nog svårt att isolera bort då sådanana ljud oftast är stomljud genom konstruktionen i golv/ väggar. Du får be grannen att inte gå på hälarna i arla morgonstund!
 
Min gamla tråd fick inte många tips, inga nya förslag, eller är det inte något att göra åt om man inte är beredd att lägga mycket jobb och pengar, vilket jag inte är i en hyresrätt?
 
Billigast är kanske att att vara en snäll granne och köpa en tjock och fluffig matta till grannen ovanför... :)
 
Öronproppar är billigt. Flytta är nog det näst enklaste tyvärr.
 
Flytta. Jag har många år bråkat med att lösa störande grannar och vad jag lärt mig är att ge upp direkt och gå vidare. Nu bor vi tyst och fantastiskt och jag ångrar jag inte sparade 2-3 år av frustration mot en helgs arbete till flytt.
 
Nu är jag inte expert i ännet, men om du hörde med en ljudkonsult så skulle jag tro att dom säger att den typen av ljud bör i första hand lösas med ljudmattor på ovansida bjälklag. Alltså under grannens golvytskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.