Undrar ifall ngn har ide om hur man kan stöldsäkra en vägg på ett större garage som ligger ensligt i skogen men som kommer innehålla en del värdeprylar såsom verktyg och maskiner. Den kommer nog vara oisolerad och det är mkt lättare att ta sig in genom väggen är att forsera en dörr som är hyfsat bra.
Plåt eller stålnät eller vilka erfarenheter finns ??
 
armeringsmatta upp till drygt 2m höjd fäst på insidan var vanligt i försvarets plåtförråd förr.

Å andrav sidan med dagens batterimaskiner kommer man igenom det mesta snabbt bara man har rätt maskin med sig.
 
Tyresö
Det finns ju färdiga lösningar med att bygga en stålgallerbur inne i garaget, men jag tror inte att den lösningen är särskilt billig. Det är många privatkunder på Liiiidingö, som jag har gjort jobb hos, som har sån gallerbur till sin svindyra vinsamling. Men någon typ av gallerbur måste du nog ha om det ska vara någorlunda inbrotts-säkert. Eller ett hönsnät längs väggarna som är kopplat via ett motstånd (glödlampa) på 230 V, där bara du vet var strömbrytaren finns. Fast jag vet inte om det "inbrottsskyddet" är vidare lagligt.
 
Räcker det inte att larma garaget?
 
Tyresö
Larm fungerar bara som en bekräftelse på att det har varit inbrott - pundarna struntar fullständigt i sånt, dom går in ändå och tar det dom ska ha.
 
AXS
Det kanske finns någon typ av vajer eller rep som tvinnar upp sig mycket eller fastnar i kapverktyget om man försöker ta sig in.

Skivor av plast? Polykarbonat är segt och tåligt.
 
Tyresö skrev:
Eller ett hönsnät längs väggarna som är kopplat via ett motstånd (glödlampa) på 230 V, där bara du vet var strömbrytaren finns. Fast jag vet inte om det "inbrottsskyddet" är vidare lagligt.
Haha klockren juh
 
C
Tjocka kevlarskivor som det är i skyddsvästarna borde kanske kunna fungera.
 
har du riktiga värdesaker så du ska kunna få rummet klassat som säker förvaring så behövs om jag inte mins fel reglar på cc30 spånskiva på det och 1mm tjock plåt som ska lappa över minst 50mm över varan som är skruvade i alla reglar med ca 10-20cm mellan skruvarna och för brandskydd gips som skruvas igenom plåten och in i reglarna så skruvad plåten med 15cm mellan skruvarna så bör gipset sitta med jämt mått mot det så man inte skruvar i en skruvskalle och det behövs nog inte nämnas att man ska förborra plåten och måtta noga innan så man inte missar reglarna i väggen

så har du bra säkert föråd där allt sammarbetar och du kommer få många tusen skruvar som binder samman allt så skulle nån köra in med en bil i det så fördelas kraften ut på hundratals skruvar och hål som sen kraften är utfördelad med reglar och spånskiva innan eller om man kör med gips på båda sidorna så blir det svårt att få eld på och man kan bränna ner hela huset och ändå kommer förådet inne stå när allt bränbart hinner brinna upp innan värmen gått igenom gipsena och får plåten att vika sig

så det blir säkert men det är inte så billigt då det blir ca 10kg plåt/m2 och gips och skruv men säg att det slutar på kanske 400kr/m2 vägg du ska ha om du gör allt själv och då bör du förandra det i golvet bra med så ett rum på 5x5m och 2,5m högt borde gå på runt 20-25kkr eller räkna lite högre för säkerhets skull men då har du tämligen säker förvaring och sätter du vibrationsdetektor på det så tror jag inte ens pundare kommer stå kvar och försöka jobba sig in i 10-60minuter om ett larm står och tjuter eller om de försöker ramma huset med en bil några ggr efter larmet gått så lär folk nog märka det med om du har en syren som låter bra
 
Tack allihopa - armeringsmatta var nog inte en så dum ide ...
 
Fyll väggarna med lite Concertina, en rakbladsvass taggtråd från helvetet.
 
Tyresö
olah46 skrev:
Tack allihopa - armeringsmatta var nog inte en så dum ide ...


Ännu bättre blir det med armeringsmatta om du klär in den i betong.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.