Hej,
Har anlitat en firma för att byta kök. De både tillverkar luckor och monterar kök, och har underleverantörer för el och VVS. Affärsidén är platsbyggda kök på ikeastommar kan man säga. Genom att köpa deras luckor och anlita deras byggfirma skulle de erbjuda en smidig lösning.
Bygget drog igång 8 dagar sedan. Och det är så sjukt struligt. De skulle vara klara på två veckor men nu pratas det om fyra. Minst. Ingen projektleder bygget utan olika delar pular lite här o var. Eftersom ingen kände ansvar för byggdamm hängdes inget plastskydd upp när ledningar bilades i vägg så jag har nu en hinna av damm i hela lägenheten. Den som varit här mest är lärling i gymnasieålder och kan, av förklarliga skäl, inte svara på frågor. När jag ringer förmannen med mina frågor beklagar han strulet och hänvisar till dem som ska vara på plats. Som sen inte är det. De är trevliga, men ger eg aldrig några raka svar på något. ”När kopplar ni in vattnet?” ”Det bästa är om du frågar killarna på måndag” Inga killar kommer på måndag, istället nytt besked: ”Det bästa är om du frågar dem som kommer på tisdag”. I nästan varje del av renoveringen.

Det här är en välrenommerad firma, ett familjeföretag från början. Som troligen vuxit för snabbt. Jag anlitade dem på rekommendation, de var dyrare än alternativen men eftersom jag aldrig gjort någon såhär stor renovering kändes det tryggt.

Min fråga är: Vilken ände ska jag börja i för att få styrsel i det här? Ni som renoverat förut - vad gör man?! Kan jag nu, mitt i processen, kräva en skriftlig plan för alla olika moment, med tidsangivelser? Om de ändå inte styr upp det, finns det ens något jag kan göra mer än utrusta mig med en fet budget för hämtmat?

Ledsen flummigt inlägg, börjar bara bli desperat när jag nu märker åt vilket håll detta barkar. Jag gjorde vad jag kunde när jag valde firma för att slippa exakt sånt här. Är ensamstående morsa, finns liksom väldigt lite utrymme för att rådda med detta.
 
Kontakta VD för firman. OM det är en ”bra” firma med tillfällig växtvärk så kommer VD att göra något. Nu kan det ju vara en firma som av olika anledningar har passerat sin storhetstid. Då hjälper inget. Jag hoppas att du inte förskottsbetalat något. Hämtmatsbudgeten och andra verifierbara kostnader (spara kvitton) kan du ensidigt dra från slutfakturan. Beror väl lite på hur tydligt slutdatum ni avtalat.
Diskutera inte ekonomisk kompensation innan de är klara.
 
H hempularen skrev:
Kontakta VD för firman. OM det är en ”bra” firma med tillfällig växtvärk så kommer VD att göra något. Nu kan det ju vara en firma som av olika anledningar har passerat sin storhetstid. Då hjälper inget. Jag hoppas att du inte förskottsbetalat något. Hämtmatsbudgeten och andra verifierbara kostnader (spara kvitton) kan du ensidigt dra från slutfakturan. Beror väl lite på hur tydligt slutdatum ni avtalat.
Diskutera inte ekonomisk kompensation innan de är klara.
Tack för råd! Tog kontakt med förmannen igen, han kändes uppriktigt ledsen för allt strul (”det har nog gått troll i ditt kök”) och nu finns en gedigen plan för hur detta kan ros i land som är realistisk. Bygget blir totalt 4 veckor försenat som det ser ut nu, men jag ser ett slut iaf.
 
  • Gilla
Paksi
  • Laddar…
vad kommer de göra med ikea köket i 8 veckor? Stor Stark för foton :)
I 8 veckor man kan limma ihop sågspån, pressa den i en skiva, kapa skivan, laminera, bygga stomme, köpa björkved, hyvla luckor, smida beslag :p
Kan du inte tacka de? Stockholm?
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.