Vi har köpt ett hus med stödmurar i olika nivåer. Vi misstänker att stödmurarna är från 70/80 talet. Vi skulle vilja jämna ut tomten en aning och höja marknivån med 0.5 m så man kommer under nivån för bygglov. Men vad gäller när det redan finns stödmurar? Finns det en preskriberingstid när marknivån av stödmurarna räknas som "grundnivå"? För vi kan inte hitta några gamla bygglov på stödmurarna, så egentligen kan vi inte veta vart marknivån går? kartan från kommunen är inte så tydlig. Gäller Stockholm stad

Mvh,
pularn
 
H
Du säger höja och under för bygglov ? 0,5 meter upp eller ner på marknivå får man göra utan lov
 
R
H Hjulbent skrev:
Du säger höja och under för bygglov ? 0,5 meter upp eller ner på marknivå får man göra utan lov
Kan din höjning orsaka problem för någon?
 
R RapidSledge skrev:
.
Innebär det att man får höja marknivån med 0.5 meter från de befintliga stödmurarna? de förra ägarna har enligt grannarna redan "fyllt ut" tomten. Men vi hittar inga marklov för det i systemet?
 
R RapidSledge skrev:
Kan din höjning orsaka problem för någon?
nej, inte mer än grannen har en åsikt.
 
R
P pularen30 skrev:
Innebär det att man får höja marknivån med 0.5 meter från de befintliga stödmurarna? de förra ägarna har enligt grannarna redan "fyllt ut" tomten. Men vi hittar inga marklov för det i systemet?
Nivån kanske räknas efter det att grovplanering var klar.
 
R
Lagen säger egentligen avsevärd förändring av höjden.
Är det väldigt backigt osv. så kanske inte en en meter märks och är det plant kan 10 cm vara för mycket.
 
R RapidSledge skrev:
Nivån kanske räknas efter det att grovplanering var klar.
Menar du att man eventuellt mätta in marknivån efter höjningen? Får ringa bygglovsavdelningen och fråga i veckan och fråga lite allmänt. vill inte väcka en björn som sover.
 
R
P pularen30 skrev:
Menar du att man eventuellt mätta in marknivån efter höjningen? Får ringa bygglovsavdelningen och fråga i veckan och fråga lite allmänt. vill inte väcka en björn som sover.
Finns detaljplane områden där höjder knapp har mätts. Jag har själv 10 meter höjdskillnad på min tomt.
 
R
P pularen30 skrev:
Menar du att man eventuellt mätta in marknivån efter höjningen? Får ringa bygglovsavdelningen och fråga i veckan och fråga lite allmänt. vill inte väcka en björn som sover.
Vet du att de har höjt... (förutom vad grannen säger)

Ofta grävs matjord bort
Hus byggs
Och sedan körs det tillbaka jord.
 
R RapidSledge skrev:
Vet du att de har höjt... (förutom vad grannen säger)

Ofta grävs matjord bort
Hus byggs
Och sedan körs det tillbaka jord.
Ja, de förra ägarna sa under kontraktsskrivningen att de fyllt ut tomten en del.
Jag ska undersöka om jag kan hitta några punkter på kartan vi beställde ut.

I vårt bygglov (vi ska göra en tillbyggnad) står det att vi får göra sluttning 1:2. Rent krasst borde vi kunna höja tomten utan marklov så länge vi håller oss till de förutsättningarna. Eller tänker jag fel? För att grannen ska känna sig nöjd. vill inte ha osämja.
 
R
P pularen30 skrev:
Ja, de förra ägarna sa under kontraktsskrivningen att de fyllt ut tomten en del.
Jag ska undersöka om jag kan hitta några punkter på kartan vi beställde ut.

I vårt bygglov (vi ska göra en tillbyggnad) står det att vi får göra sluttning 1:2. Rent krasst borde vi kunna höja tomten utan marklov så länge vi håller oss till de förutsättningarna. Eller tänker jag fel? För att grannen ska känna sig nöjd. vill inte ha osämja.
Ingår inte "marklovet" indirekt i bygglovet?
 
R
"Om detaljplanen anger att markytan har ett visst höjdläge behöver du inte marklov för att höja eller sänka markytan till den nivå som står i detaljplanen.

Du behöver inte heller marklov för att schakta och fylla ut mark i samband med en byggåtgärd som kräver bygglov, eftersom byggnadsnämnden i så fall prövar eventuella förändringar av marknivån när du söker bygglov. Du måste följa den markhöjd som står i bygglovshandlingarna, annars kan till exempel byggnadshöjden påverkas så att byggnaden blir olovlig."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.