Hej

Hålle rpå att anlägga ett markdäck i en slänt, Problemet är att jag har en slänt som jag fått gräva ut. På den sidan har jag ca 1 meter jord vall upp från däcket. Mina funderingar för att stöda upp den sidan är att sätta upp byggtimmer 140*120 och dra ett antal metall stavar rakt igenom den uppifrån och ner i jorden.

Är dett a en bra lösning?
ALternativa förslag (ej murad mur) tas tacksamt emot

/S
 
I
Nej. Det är det inte. Du får räkna med att jordtrycket kommer att välta denna 'rulljalusi' om du inte stöder den med räls mot detta tryck.

Provade själv för en 30-35 år sen att göra en annan sorts förankring på en stödmur av beg. jvg.slipers. Höjd 60 cm till 2 m. Jag lade ankarstockar vinkelrätt mot stödmuren och hade en tanke om att jordmassorna (jordtrycket vertikalt) skulle klara av att hålla greppet om dessa, men det sket sig. Jag blev tvungen att påla med jvg.räls framför stödmuren för att hålla emot, så det rekommenderar jag inte. Det ser asfult ut.

Prova istället att anlägga en kallmur av btg.sten (alltså utan att mura den), som du låter luta bakåt mot jordtrycket. Bakom den ska du ha en dräneringsslang för att inte vattnet ska frysa till och skjuta ut den i botten. Du anlägger muren på en hårt packad grusbädd. Det finns knäckstenplattor och annat material som är lämpat för det. Ju större lutning bakåt, ju mindre risk för att du får göra om det.
________________________
Byggaren
 
Har sagt det i en annan tråd men säger det gärna igen - Gabioner! :)

Lätta att ha att göra med, lätt att sätta på plats, hållbara, går att få i stort sett vilket uttryck som helst beroende på vad man stoppar i dem.

Monotec Gabioner - Byggros A/S

:)
Kalle
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
imported_Byggaren skrev:
Prova istället att anlägga en kallmur av btg.sten (alltså utan att mura den), som du låter luta bakåt mot jordtrycket. Bakom den ska du ha en dräneringsslang för att inte vattnet ska frysa till och skjuta ut den i botten. Du anlägger muren på en hårt packad grusbädd. Det finns knäckstenplattor och annat material som är lämpat för det. Ju större lutning bakåt, ju mindre risk för att du får göra om det.
Hej Och tack för svar.

Det verkar som om jag får bita i det sura äpplet och mura upp en mur. Jag har aldrig gjort det förut och tar därför tacksamt emot goda råd och anvisningar (gärna med länkar och eller förklarande bilder).

Tack till alla kunniga och hjälpsamma

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.