Jo, grunden på mitt nya projekt behöver stabiliseras lite.
I dag är det en oputsad mur av huggen sten i fyrkantiga block (ca 15x25cm). Problemet är att murbruket har vittrat bort med tiden och stenarna har flyttat lite på sig.
Jag tänkte gräva ur lite på insidan och bygga en stödmur. Frågan är hur man bäst går till väga...
Jag har två alternativ:

1) Bygga en form och gjuta en mur ca 10cm tjock mot befintlig mur.
2) Mura med lecablock några cm från nuvarande mur och fylla igen utrymmet med murbruk.

Jag tänkte även passa på att bocka 'ankare' av armeringsjärn som sticker in mellan stenarna i den befintliga muren.
Jag kommer inte att kunna gjuta hela muren på en gång.


Bygger jag enligt första alternativet så behöver jag nog köpa färdig betong, men det blir ganska dyrt om det behövs flera turer med relativt små mängder. Totalt blir det 'bara' runt 4m[SUP]3[/SUP] - Det är inte mycket för en betongbil, men ganska drygt att blanda själv...

Fördelen med alternativ 2 är att det går åt betydligt mindre betong, vilket är en fördel eftersom jag inte kommer att kunna göra hela muren på en gång. Det blir både billigare och enklare.


Är det några nackdelar med alternativ 2? är det risk att hållfastheten blir för dålig?
 
Ingen som har några synpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.