Hej,

Kul att vara med denna forumen.
Jag vill bygga en stödmur med antingen mursten, hel betong(med tanke att klä den med ngn slags skiffer) eller med 120X140 BYGGTIMMER IMPREGNERAD från byggmax. Stödmuren ska vara totalt 70sm högt med 5-7 under marknivån. Som ni ser från bilderna, jag har lite "jobbigt" område att jobba med med berg och sten.
det är följande jag tänkte på:
1. dränering blir svårt att köra på bakom muren oavsett vilken typ av mur väljer jag, kan inte göra ett fall. Kanterna är låga mitten är högt(sten)
2. Om jag bygget med byggtimmer, behöver jag en stark grund/platform. Tänkte man kunde kanske köra geotextil, bergkross 0-32mm och packa. Sen använda 10-12 st armerings stolpar med 60 cm avstånd på 8-10 mm som ska ställas i jorden och 3-4 rader horisontell för att bygga nät och fylla med betong. Visa vertikala skulle naturligtvis borras i stenarna som inte går att ta bort.

men kanske ingen av dem behövs , skulle ni kunna dela med era erfarenheter vilken typ av bäddning kan jag bygga och vilken typ av mur skulle det passa när det gäller konstruktionen i mitt fal som har sånt jobbigt ställe.

Tack på förhand från alla för er råd.
 
  • Pågående förberedelser för att bygga en stödmur med synligt berg, markerade nivåer och förarbeten, inklusive verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område med utgrävd slänt och utspridda stenar inför byggandet av en stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Påbörjad grävning för stödmur med redskap, ojämn terräng, berg och marklinjer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • en utgrävd plats i en trädgård med synliga berg och stenar förberedd för bygge av en stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.