Hej,

Jag började gräva ut för en stödmur i en sluttning. Tyvärr tar det aldrig slut. Det ligger ett jättestort stenblock på en del (markerat rött i bilden), men bredvid det så gräver och gräver jag och nu gräver och gräver jag i något som till konsistensen liknar nygjord cement. Fastän jag grävt rejält djupt så känns det som om om det fortsätter likadant över 50cm till.

Jag hittar inga tips eller rekommendationer för hur jag ska kunna bygga en grunden till en stödmur (cirka 1 m). En tanke jag hade var att borra i stenen och i stödmuren för altanen (röd och blå markering i bilden och gjuta en stabil bas för muren. Andra alternativ är att gräva vidare och hoppas på fast mark eller att ösa i bergkross, och packa så många gånger att det verkar stabilt.

Mycket tacksam för tips!

Utgrävning för stödmur i sluttning med stort stenblock markerat i rött och altanens grund markerad i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Lägg ett par timmar på gräva ett rejält hål och undersök ordentligt, detta lilla hål kan ju inte tagit mer än 5 minuter att gräva.
 
  • Gilla
Eabo
  • Laddar…
Haha, lite mer är det nog. Hålet är nu över 1m djupt och kvicksanden är inte nådig, men jag tar till mig tipset. Jag kan lika gärna vara i gropen ett par timmar istället för på gymmet.
 
Jag lyckades gräva till skapligt stabil mark, men nu rasade det enorma stenblocket :). Jag antar att jag måste hitta en väg att bli av med blocket för det verkar mycket svårt att packa kompakt runt om. Är det snigeldynamit jag ska använda i så fall?

Ett stort stenblock i en grop av jord, resultatet av grävarbete för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra några hål och spräck.
 
S
Gräv ett djupare hål bredvid stenen och dumpa ner den där.
 
  • Gilla
Finspang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.