Hej,

Har en tomt som lutar. Mitt på tomten står en stödmur som tar upp en höjdskillnad på ca 80 cm. Ovanför stödmuren så sluttar marken uppför med ca 10cm per meter. Nedanför är det plant. Tomten ovanför stödmuren ligger något högre än grannens tomt. Tidigare har den höjdskillnaden "tagits upp" av travad sprängsten. Jag skulle dock vilja få gränsen mot grannen något stabilare (och lite mer svårgenomtränglig för hans syrenhäck). Funderar därför på någon form av stödmur. Har lite olika alternativ. Se bifogad bild. Mest inne på L-stöd men även gjuten mur kan vara aktuellt.

Någon som kan säga vad som bör funka bäst (och vad som garanterat inte kommer att funka)?

-h
 
  • Stödmursalternativ.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle lägga mina pengar på alternativ ett eller två.

Gjorde en 32 meters mur enligt alternativ 1 -04 och ännu står den minus det block jag fick byta efter närkontakt med en epa (nej den kom inte på vägen, den kom i diket).
 
Tack

Det lutar nog åt alternativ 1. Alt 2 blir antagligen svårt att realisera då det troligen inte går att gräva till så stort djup längst upp i backen. Kan tom bli så att jag får ta till lägre L-stöd längst upp. Lite klurigt blir dock det med utplaceringen. Gissar att man först får göra botten för det första stödet, sedan ställa dit det. Först därefter göra botten för nästa, ställa dit osv

hur gjorde du?

-h
 
Jag grovla en lutande botten först och sen planade jag av för första. Satte det elementet på plats och jämnade sen av för nästa osv.

Kan du så tycker jag dock att du ska behålla din sprängsten då den rätt lagd är väldigt stabil. Det innebär ju mindre last mot din mur vilket gör projektet lite enklare
 
Tack för tipset. Sprängstenen kanske får åka tillbaks i botten när jag återfyller men då det skall bli plantering ovanpå så vill man inte ha alltför mycket håligheter inunder.

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.