Hej !
Skulle behöva lite experthjälp gällande stödmur. Vi kommer att bygga en mur som ligger mot granne (gatan lutar mot grannen och våran tomt ligger ca 1,3-1,5 meter ovanför grannens)

Det innebär att vi måste lägga något där och jag har tittat på många lösningar men man kommer inte under 130 - 150 tkr för 35 meters längd. Om vi bortser från priset( även om det är ganska viktigt i detta projektet) så vad skulle ni rekommendera ?
Lite information: muren/l-stödet kommer att vara ca 1,5 meter hög. Tanken är att 1-2 meter från stödet kommer vi lägga våran uppfart som går hela vägen in till garaget. (se bilden)
Vad behöver vi tänka på? Måste man använda betong (l-stöd) eller kan man använda de murblock och bygga? På uppfarten kommer vi ställa våra bilar så det blir ganska stor tryck på muren då det ligger nära.

Hur skulle ni göra i så fall? Jag kan ställa samma fråga till byggare som kommer att lägga grunden för huset men man vill ju gärna ha någon annans åsikt innan man tackar ja till deras förslag

MVH
 
  • Schematisk ritning av ett hus, garage och infart med markerat område för planerad stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du nämner att priset är viktigt, hur mycket arbete kan du tänka dig att göra själv? Det går givetvis att bygga det med murblock och geonät. Kan du tänka dig att bygga muren själv så tror jag att du kan spara en del pengar mot att sätta L-stöd. En viktig del i det hela är även utseendet, prata med grannen om de har någon åsikt i frågan?

Nu är det ett par år sedan men jag byggde 1m hög mur med Benders Megastone. Grävde ur, la i bärlager, paddade och monterade muren själv utan större problem.
 
  • Gilla
Somewhere_in_Sweden
  • Laddar…
En del skulle man kunna göra själv. Har läst lite på forumet och vissa säger att man kan spara mycket om man gjuter den själv. Jag är lite rädd för själva blocken( t.ex. Benders megastone eller St.eriks sten) kommer det hålla trycket? Så klart så blir grannen gladare att se något i form av just det som du föreslog än att titta i rak och slät grå betong hela sitt liv( även om man kan gömma det med lite växter
 
S Somewhere_in_Sweden skrev:
En del skulle man kunna göra själv. Har läst lite på forumet och vissa säger att man kan spara mycket om man gjuter den själv. Jag är lite rädd för själva blocken( t.ex. Benders megastone eller St.eriks sten) kommer det hålla trycket? Så klart så blir grannen gladare att se något i form av just det som du föreslog än att titta i rak och slät grå betong hela sitt liv( även om man kan gömma det med lite växter
Personligen har jag inte gett mig på att gjuta L-stöd själv, mycket jobb och svårt att få till en bra ytfinish.

Det finns olika stentillverkare och olika typer av sten, har tyvärr inte koll på de olika tillverkarna och deras produkter men det finns givetvis sten som klarar dina krav. När jag tittade på det hela krävde de allra flesta geonät när det handlar om höjder på 1.5m.
 
Nybyggd stödmur med betongblock från C3C intill grusad uppfart, med hus och solpaneler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blocksystem från C3C . De har ett större utbud än Swerock. Finns en pdf att ladda ner med produkter, systembeskrivningar. Alla deras produkter går att få med retur betong. Då blir det mer än halva priset/block. Samt du gör ett miljöarbete. https://c3c.se/blocksystem/stodmur/

Köpte 8 : or 1600×800×800 mm 2,4t för 1000 kr/st + moms
 
Redigerat:
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
vilken mur valt ni , jag behöver bygga samma sak ?
 
K kmohsan skrev:
vilken mur valt ni , jag behöver bygga samma sak ?
Hej! Vi anlitade en lokal firma som utförde jobbet åt oss. De körde med benders l-stöd men inte slät yta utan lite mer finnish på den så att det ser lite snyggare ut.
 
S Somewhere_in_Sweden skrev:
Hej! Vi anlitade en lokal firma som utförde jobbet åt oss. De körde med benders l-stöd men inte slät yta utan lite mer finnish på den så att det ser lite snyggare ut.
vi tittar just nu på något liknande. Ungefär samma höjd och längd. Vad landade ni på i pris?
 
D
S Sandrak80 skrev:
vi tittar just nu på något liknande. Ungefär samma höjd och längd. Vad landade ni på i pris?
Det hamnade på ca 160 k med extra arbete pga tjäle.
 
D Docky skrev:
Det hamnade på ca 160 k med extra arbete pga tjäle.
Tack för infon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.