Hallå,
Har ett gavelradhus där stor del av tomten består av en sluttning. Slutningen längs gaveln är 25,67 +22.71 meter (efter 25 meter vinklar sig tomten), så det handlar om att anlägga en totalt ca 50 meter sammanhängande stödmur.
Idag är det plan mark ca 1.5 meter ut från huset, sen tar slutningen upp ca 3 meter av tomten (kolla tomtkartan, där huset är 7 meter brett).
Det är ganska kraftig lutning och lutningen varierar en del beroende på var på tomten man tittar. Men som högst tror jag det rör sig om 2.5 meter. Dock viktigast att få plant på framsidan där det är ca 2 meters höjd vid tomtgräns. Sen får man väl tänka på att det bör vara fall från huset så helt jämt räknar jag inte med att få.
Huset är bygg på spräng sten/block, vilket alltså är underlaget för muren, sluttande sprängblock, på sina ställen är det stora grottliknande hål, dock inte mycket där muren är tänk stå.
Misstänker att det kommer var en hel del tryck på detta då det krävs mycket fyllnadsmassa.
Radhuslängan är belägen på en höjd, där vårt hus är sist i längan och väter mot en ”park”.

Hoppas detta ger en bra förståelse för vilka förutsättningar som finns.

Nu till mina frågor:
Ska man gjuta en mur, köpa färdiga L-block eller finns det andra passande alternativ??
Hur behöver grunden se ut för dessa stödmurar? Gjuter jag mur, antar jag att jag först måste gjuta en platta, vad ska det vara för dimension på denna? Och vilken dimension bör muren ha? Räcker det med 20cm för att stå pall trycket? Armering?
Om man köper färdiga L-block vad krävs det för dimensioner för dessa? Vilket underarbete behövs där de ska stå?
Bör jag vidare sätta upp något slags fuktskydd mellan muren och massorna? Samt ska man dränera detta? Eller kan man skippa detta då allt står på sprängsten?
Har ni inblick i kostnaderna för de olika alternativen så är även det intressant. Känner ni vidare till något bra företag som pysslar med detta i södra Stockholm så får ni mer än gärna dela med er av det också.
Kan tänka mig att små pyssla lite, men har tre småbarn, så tiden finns inte att göra allt själv.

Tack på förhand, grymt forum detta!!

Må gott
Jonas

Tomt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej Deamon! Känns som ett ganska kvalificerat bygge, dels på grund av måtten , dels på grund av närheten till radhuset. Dränering verkar inte behövas . Däremot kanske behövs staket eller annat fallskydd. L-stöd behöver dimensioneras noga för att inte ge vika. Kanske bäst att anlita en trädgårdsarbetet. Att få en ritning kostar inte många tusenlappar, och kan tjäna in sig på slutet. Med vänlig hälsning, PerOF
 
Hallå tack för svar. Allt kommer göras av grävarbetare, så jag kommer ta in offerter o förslag.
Tanken med mina frågor hör är att försöka få lite inblick i mina olika alternativ o kanske vad det kan handla om för tidsåtgång.

Kan ju va smart att även kolla med trädgårdsmästare.

Trevlig kväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.