Hej !
Håller på att bygga en friggebod där marken tyvärr inte är helt plan.
Har grävt ur som ni ser.
Läget är nu att jag har ca 60 cm höjdskillnad att "trolla bort". Har grävt så att det är plant en meter bakom där friggeboden skall stå.
Nu undrar jag hur man enklast går vidare.
Marken är otäckt lerig!!

1: Sätta en stödmur med Leca enligt den ganska krångliga beskrivningen med dränering, armering, singel osv

2: Plana ut sluttningen till kanske 45 grader och sätta nån sorts marktäckare. (Norrläge) Kanske komplettera med Jordspik som jag hittade lite om på Google.


 
Glömde bild!
 
  • slant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag röstar för marktäckare, varför lägga ner onödigt mycket pengar och möda för en sådan bortglömd plats! Förslag på marktäckare är "Vintergröna" som precis som namnet antyder är grön även på vintern, trivs i skuggan (men verkar inte ha något emot ljus heller i min trädgård) och blommar just nu med härliga blåa blommor.
 
En 45 graders slänt blir ofta inte stabil i längden.
Strax över 35 grader brukar nog vara den högsta vinkel som rekommenderas.
Beror lite på vad som finns runtomkring.
 
nordlp skrev:
Festligt med tips om Vintergröna! Antar att det är samma som Vinca Minor
Ja, det stämmer. Och den är inte bara grön på vintern, den kan t o m blomma sporadiskt mitt i vintern om det är milt.

Annars håller jag med Anaitis om att 45 grader är för brant, särskilt om du vill plantera i slänten. Det är ofta knepigt att etablera plantor om det är för brant, svårt att vattna så att det inte bara rinner bort, t ex.

Om du vill göra stödmur är det onödigt krångligt att mura med Leca med allt vad det för med sig. Det är ju en ganska låg mur du ska ha. Du kan mura med någon av de stapelbara murstenar som finns - Keystone och St Eriks och allt vad de heter - bara du grundar med 10 cm packat och noggrannt utplanat grus. Och fyller med grus någon dm närmast bakom muren.

Du kan också göra ett mellanting genom att ta upp halva höjden med en mur, så får du en lagom flack sluttning för plantering kvar. I så fall kan du nog t o m stapla knäcksten, men gör underarbetet riktigt i alla fall, jag har sett nog av vågiga knäckstensmurar där man har trott att det bara var att börja stapla direkt på marken...
 
Underarbetet är alltid A och O när man bygger nått. Hur många snea lutande sprukna murar finns det inte.

Det enda man sparar med keystone eller dylikt är byggtid. Grund och fränering är samma för dem som för någon annan konstruktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.