Hej!
Vi har idag en upphöjd altan med sluttande rabatter ner mot gräsmattan, men funderar på att ersätta rabatterna med en mur på detta sätt:

altan.png

Den första frågan blir givetvis vad muren skall byggas av. Jag ser följande alternativ:

1. Platsgjuten betong: svindyrt sägs det
2. Massiva granitblockt: svindyrt sägs det
3. Lecablock som putsas (med krönsten kanske)
4. Speciella murblock (typ lockblock XL)
5. L-stöd: inte så snyggt

Helst skulle jag vilja ha en mur med ljusgrå puts och lutade därför initialt åt att mura upp med lecablock som putsas. Men då säger diverse olyckskorpar att detta inte kommer motstå jordtrycket vilket kommer leda till att putsen spricker. Är det så, även om man bygger efter byggbeskrivningar som tex denna:
-http://www.weber.se/media/22/pdf/leca/hus_tradgard/tradgardsmur.pdf

Den andra frågan gäller buskarna. Kommer buskarnas rötter att utgöra ett hot mot muren på något sätt?

mvh, Nicke
 
att platsgjuten betong skulle bli svindyrt förstår jag inte riktigt.
Möjligen om man inte kan få tag i bra formmatrial billigt men annars är ju betong rätt billigt.

Jag modulgöt en mur men den klädde jag sen med trycktrall iofs så jag brydde mig inte så mycket om rakheten på den
 
Vad tror ni om risken för putssprickor i mur av murad leca?
 
Byggtimmer kan man ju också använda.
 
Jag använde mig av Starkas byamur som jag limmade ihop med PL 400. Med rätt dränering skall det inte vara något problem, jag fyllde med makadam de innersta 30-40 cm vid muren. Finns även mattor att lägga enligt Starkas hemsida, men det är inget vi gjorde. Byggde däremot muren med cirka 10-20 mm förskjutning "inåt" så den garanterar lutar inåt. Detta är dock inget som syns för blotta ögat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.