Jag skulle sätta fast en PRK-koppling på ett PEM-rör (PN 16/SDR-11) och läste de senaste monteringsanvisningarna. Där står det att man ska ha en blå 'kompensationshylsa' för min typ av rör:

"Vid montering av SDR 11-rör ska TAs kompensionshylsa 53 420-3xx (blå) användas."

Det följde med en röd hylsa som är för klenare rör (SDR-17/PN 6.3) och vad jag minns sen tidigare har jag aldrig använt någon hylsa till de kraftigare rören. Är det något nytt påfund? Vad händer om man struntar i hylsan?
Att man behöver det för klenare rör kan jag förstå, men jag har ju ett ganska kraftigt rör, och det ska bara gå kallvatten i det, så jag antar att det inte kommer att bli några problem utan hylsa?
 

Bästa svaret

Det stämmer, ska du följa monteringsanvisningen så ska du använda hylsa. Det har tillkommit av en anledning. Men visst, det var inte så stor sannolikhet att Harrisburg skulle haverera heller :p.
 
Jag chansar. Lossnar slangen så meddelar jag här och köper en hylsa för 30 spänn... Just nu orkar jag inte beställa den på nätet och betala 100 spänn frakt. Min lokala röris hade inga hemma.

Jag är som sagt var ganska säker på att den där hylsan inte fanns med i anvisningarna för några år sedan. Man har kanske kommit på att den behövs när man kör varmt vatten i slangen eller om den sitter utsatt för rörelser?
Mitt rör/slang är ju rätt hård, PE 100/PN 16, sitter fastgjutet i källarväggen och ska bara användas för kallvatten, så det borde vara ganska lugnt hoppas jag...
 
Jag får erkänna att det var först för några år sen som jag läste om det här på forumet. Före det så visste jag inte någonting om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.