Ska jag använda stödhylsa i prisolrören när jag använder presskopplingar.
 
Ja, dessa räknas som mjuka enligt min rörmokare.

(Använder man stödhylsa där det inte behövs så gör det inget heller....)
 
För säkerhets skull använder jag alltid stödhylsa. Känns onödigt att ha verktygslådan full med oanvända stödhylsor då jag oftast köper hela kopplingssatser.
 
ok...Då var det som jag trodde...tack för snabba svar!
 
Nix, använd aldrig stödhylsor då du pressar. Eftersom alla rörisar säger sig ha koll men ändå har olika åsikter så ringde jag Viega som tillverkar presskopplingar. De rekommenderar aldrig stödhylsor - oavsett vilket typ av rör du pressar.

Däremot är det intressant att tex Ahlsell inte kan svara på samma fråga!!

/Anders
 
Mycket konstigt tycker jag då bland annat Outokumpi ( http://www.outokumpu.com/35152.epibrw ) i sina monteringsanvisningar särskilt påpekar vikten av att använda stödhylsor vid användning av halvhårda och mjuka kopparrör.

Hur ska annars röret stå emot presskraften utan att bli deformerat så att ett läckage uppstår?
 
Redigerat:
Man måste måste skilja på presskopplingar och klämringskopplingar.
Det bör alltid vara ok med stödhylsa vid klämringskoppling.

För presskopplingar, läs följande:

http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=240&Typ=AmaNytt

Där anges att Viega avråder från stödhylsor pga att de kan spricka om de är gjorda av mässing. Jag tror att jag bara sett stödhylsor av koppar, och då borde det vara ok?

Det står också att man ska använda stödhylsor enligt LK och Mapress.
Artikeln är från 2003.

/Hasse
 
Intressant med artikeln. Jag kör själv bara med Viega och har därför bara pratat med dem.

Däremot kan man också fråga sig vad anledningen till att använda stödhylsor är. Jag menade att de borde behövas då man pressar kopplingar på tex glödgade och därmed mjuka rör. Enligt Viega har de gjort tester på detta och ser ingen anledning till att rekommendera stödhylsor. Pressningen blir otroligt stark utan stödhylsor och den går inte att dra isär. En stödhylsa riskerar bara att komma snett.

Återigen är allt detta från Viega och de känns som de tagit frågan på allvar. Kanske har även LK mfl tittat på frågan men kommit till ett annat svar.

En fördel med Viegas kopplingar är att de läcker lite lagom om man glömmer att pressa en koppling. Det är ingen risk att man lämnar en installation utan att ha pressat alla kopplingar.

/Anders
 
Vi anväder alltid stödhylsor i mjuka kopparrör oavsett press eller kläm.
 
Varför det? Om nu åtminstone en tillverkar tydligt avråder från att man ska använda stödhylsor vid pressning så känns det fel "att göra som vi alltid gjort". Kollar ni inte tillverkarnas rekommendationer?

Jag kör alltid enligt tillverkarna för att minska risken för att stå utan ersättning från försäkringsbolaget och rekommenderar alla, oavsett om man är företagare eller privatperson att göra likadant!

Tyvärr finns det allt för många som går på rutin i branschen!

/Anders
 
Vi använder MA press och dom säger att stödhylsa ska användas vid pressning av mjuka kopparrör. Så jo vi kollar tillverkarnas rekomendationer.
 
b_hasse skrev:
Där anges att Viega avråder från stödhylsor pga att de kan spricka om de är gjorda av mässing. Jag tror att jag bara sett stödhylsor av koppar, och då borde det vara ok?


/Hasse
Är inte stödhylsor för dom härliga Radisol rören av mässing!?:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.