Hej
Ska dra matning till handdukstork och har Uponor 12mm 1.7 evalpex över. Finner bara stödhylsor för 12/2.0 rör. Funkar dessa ändå eller gör de ingen nytta utan bara glappar?
Behöver ha så klen slang för jag skall dra flera i ett 34mm tomrör om någon undrar.
Från pex blir det sen väggbricka och kromade kopplingar.
 
Inte stödhylsa, använd vatette plast
 
Krilleman
Just Uponors 12x1,7 har inte Vatette hängt med i utvecklingen av. Deras minsta kopplingsset (Vatette Plast) är för 12x1,8-2,0. :thumbdown:

Antagligen är det inga problem men rätt ska vara rätt i rörmoketiets värld. Det är viktigt!

Kör då istället med Vatette rak förkromad 12mm koppling och korrekt stödhylsa. Följ monteringsanvisningen!

Stödhylsa 12x1,7 har RSK: 1866148

Lagerförs bland annat av ahlsell. 830st i lager i skrivande stund.
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/stodhylsor/1866148/

Så knata in på vilken rörfirma som helst och be dom ta hem denna artikel. Grundpriset på Ahlsell är 19,70 + moms. Men större VVS-firma betalar knappt en femkrona för denna.

Färdiga väggbrickor för 12mm PEX finns inte heller. ALternativet är en vanlig 4cc med gummitätning och sen direkt rak/vinkelkoppling eller varför inte ballofixer.
 
  • Förkromad Vatette 12mm rak koppling och stödhylsa för rörmokeri, med artikelnummer och lagerstatus.
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
kulle
jackass skrev:
Hej
Ska dra matning till handdukstork och har Uponor 12mm 1.7 evalpex över. Finner bara stödhylsor för 12/2.0 rör. Funkar dessa ändå eller gör de ingen nytta utan bara glappar?
Behöver ha så klen slang för jag skall dra flera i ett 34mm tomrör om någon undrar.
Från pex blir det sen väggbricka och kromade kopplingar.
Kan du inte dra 2 st 15mm som matning och fördela vidare efter det?
 
Uponor garanterar inte tätheten med stödhylsa.
 
Krilleman
pozz2 skrev:
Uponor garanterar inte tätheten med stödhylsa.
Finns den texten att läsa? Alltså i monteringsanvisning eller dylikt?
 
krilleman_215 skrev:
Just Uponors 12x1,7 har inte Vatette hängt med i utvecklingen av. Deras minsta kopplingsset (Vatette Plast) är för 12x1,8-2,0. :thumbdown:

Antagligen är det inga problem men rätt ska vara rätt i rörmoketiets värld. Det är viktigt!

Kör då istället med Vatette rak förkromad 12mm koppling och korrekt stödhylsa. Följ monteringsanvisningen!

Stödhylsa 12x1,7 har RSK: 1866148

Lagerförs bland annat av ahlsell. 830st i lager i skrivande stund.
[länk]

Så knata in på vilken rörfirma som helst och be dom ta hem denna artikel. Grundpriset på Ahlsell är 19,70 + moms. Men större VVS-firma betalar knappt en femkrona för denna.

Färdiga väggbrickor för 12mm PEX finns inte heller. ALternativet är en vanlig 4cc med gummitätning och sen direkt rak/vinkelkoppling eller varför inte ballofixer.
Tack för svaret. Du lyckades gräva fram en stödhylsa som passar, tackar. Borde väl då kunna köra vatettes 15/12förminskning och sen en "vanlig" väggbricka med kopplingar?
Den där gummivarianten tycker jag ser lite opålitlig ut, inte minst då pexen inte fixeras.
Torken blir inom 1m från badkar så det är i våtzon 1, så det blir avsteg från branschreglerna och vill göra det så lite som möjligt.
 
kulle skrev:
Kan du inte dra 2 st 15mm som matning och fördela vidare efter det?
Möjligt att det går men har inget rör att testa med. Det som skall ner i 34mm tomtöret som löper i ett stängt schakt är isåfall 2*12+2*15.
Kanske möjligt trots allt?
Fördela i väggen eller med fördelningsbrickor avstår jag helst.
 
Krilleman
pozz2 skrev:
[länk]

sidan 29

"Wirsbo PEX-rör bör kopplas med Q&E-koppling, WIPEX-koppling eller mekanisk koppling med
kona med fast stödhylsa och delad klämring. Kopplingarna skall vara typgodkända för PEX-rör"

Ordet bör i detta fallet ska man tolka som ett ska
Om bör ska tolkas som ett ska. Ska det ju stå ska.

Jag tolkar texten som Uponor önskar att man handlar ut deras sortiment, även på klämringskopplingarna. (Ganska naturligt att vilja ha merförsäljning) Men att annat typgodkänt fabrikat fungerar det med.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Krilleman
jackass skrev:
Tack för svaret. Du lyckades gräva fram en stödhylsa som passar, tackar. Borde väl då kunna köra vatettes 15/12förminskning och sen en "vanlig" väggbricka med kopplingar?
Den där gummivarianten tycker jag ser lite opålitlig ut, inte minst då pexen inte fixeras.
Torken blir inom 1m från badkar så det är i våtzon 1, så det blir avsteg från branschreglerna och vill göra det så lite som möjligt.
Förminska ska gå fint. Det tänkte jag inte på! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.