Hej! Håller på att renovera ett barnrum i ett 1,5 plans klassiskt 70 talshus. Jag har rivit ner gammal gips /isolering då jag tänkte försöka tilläggsisolera samt få till lite vindduk. Men frågan är om dessa stödben är bärande, nu när jag såg hur mycket plats det var bakom så funderade jag på att flytta ut dem en 40.. (ej bestämt, kan räcka med 30). Men är det möjligt eller det behövs en konstruktör för detta? Finns hjärtvägg 2 meter och 20 cm ifrån befintlig stödbensvägg.
 
  • En vind med isolering, träkonstruktion, byggmaterial och isoleringsrester på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial och träreglar i en ofärdig byggnadskonstruktion; exponerad isolering, spikar och trästrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, träreglar, isolering, spik, byggmaterial, takbjälkar, huskonstruktion, anlagd skadeverkning, förstört arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, sektion A-A, geometrisk form, måttangivelser, pappersark, möjlig arkitektonisk eller konstruktionsdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut som en del av takstolen så man kan inte röra den utan en godkänd bygganmälan och för att få det bör man ta in en byggkonstruktör som kan räkna och dimensionera om takstolen. Planera in förvaring mellan takstolarna i stället.

Det ser inte ut som att det finns någon bärande vägg på den inredda vinden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som en del av takstolen så man kan inte röra den utan en godkänd bygganmälan och för att få det bör man ta in en byggkonstruktör som kan räkna och dimensionera om takstolen. Planera in förvaring mellan takstolarna i stället.

Det ser inte ut som att det finns någon bärande vägg på den inredda vinden.
Jag misstänkte det, där finns dock en vägg i mitten på övervåningen, råkade ta bild på den ritningen utan innerväggar:)
 
BirgitS
Även om det finns en vägg under taknocken på den inredda vinden brukar den inte vara bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.