HJÄLP !!!!! ??? jag skall bygga en stödmur på ca 1 meter i höjd och ca 30 meter lång .. någon som har bra ideer och bilder på hur det skulle kunna se ut ???
jag har planer på att mura upp den ( helst då med natursenar som inlägg ) är det svår , jobbigt , kostsamt ?? tacksam för svar och bilder :D[flash=200,200][/flash]
 
Skall du fylla upp mot muren sedan ända upp ?
 
yes !!!! ;D
 
Bra underarbete och rejält stark mur för att klara det trycket och påfrestningarna som blir på muren.
 
Var mycket nogran med underarbetet. Tänk på att drännera baksidan så att du inte får en vattenansamling i de massorna och om du ska mura en mur så gör en rejält bred klack en bit ned så att muren får en stadig grund att stå på.

Att tänka på är hur lättrörliga är massorna som ska stöttas upp. Ju mer glidvänliga massor ju kraftigare mur.

Fundera på att göra L-element som bärande mur och sen kanske mura en dekormur direkt framför
 
Jag håller precis på att slutföra en stenmur i sprängsten/natursten. Det är en jäkla massa jobb, men blir väldigt snyggt. Mura med betong, blanda själv med 1 del cement och 3 delar sand, eller köp färdigblandad (murbruk håller inte). Jag gjöt en platta på ca 1 m bredd, och som stack in ca 60 cm innanför muren, så det blir en L-form. Armera oxå så allt hänger ihop. Om du skall fylla ut med jord mot muren så kan ett tips vara att mura en snygg utsida och gjuta med form mot insidan. Då slipper du mycket plock med sten och får en stark armerad mur.
 
Varför inte göra som i gamla tider? Instruktioner får du här...

http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=255

Om du bor i södra Sverige så finns det gott om hantverkare från 'sydkraft' som kan lägga muren åt dig till en vettig peng! Lämpligt stenmaterial får du nästan gratis om du frågar lastbilscentraler / grävfirmor / bönder
 
Jag håller med Larsa.

Mura upp en mur med natursten är jobbigt men grymt snyggt, har men dessutom gjort en bra grundläggning och sedan bakgjuter man muren kommer man att få en mur som står i generationer. Jag är uppe i 18 meter mur och skall börja mede 20 meter till. Om man inte är så intresserad av att göra det själv så finns det många nya EU medlemmar som har ett gediget kunnande av att mura och gjuta.

Robert
 
Snygga murar finns också hos www.benders.se!
 
Kanonsnyggt Jan! Törs man fråga vad det kostade?  Nån annan som har kollat priser/ om det skiljer mellan de olika tillverkarna?
 
Munkis skrev:
Mur, ca 50x1,8meter, byggd med St Eriks diamond. Mycket stabil.
[länk]

\\Jan

Skitsnyggt Jan !
 
Ska den vara vertikal eller duger det med att den lutar något? En mur av natursten som lutar ca 45 grader är grymt snygg och kräver inte så mycket av dig (när du ska bygga den) men det beror ju på hur du vill att det ska se ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.