Skall byta ut slipers mot stödmur (Benders Megawall) och ta bort asfalten för att lägga marksten. Underarbetet vad gäller asfalt verkar vara bra gjort då det inte är mycket "sättningar". Har spettat loss lite asfalt för att se hur det ser ut under och det ligger ett bärlager av stenkross.
Min tanke är att skala av lite av bärlagret för att komma i rätt höjd, gå med padda för att jämna till bärlagret och sedan på med ca 3cm stenmjöl och padda innan markstenen skall på plats. Blir det bra tros?

Vad gäller slipers som vi nu tagit bort så verkar det inte vara ett ordentligt bärlager under och inte heller något dränerande material bakom. Här kommer jag gräva ner och sedan lägga stenkross och stenmjöl. Kommer även gräva bort jorden som varit bakom slipers (ca 40cm) för att kunna fylla på med dränerande material bakom murem, sedan fiberduk innan jag lägger på ny jord på toppen. Här har jag några frågor:
Skall man bygga klart hela muren (ca 50cm hög)och sedan lägga i dränerande material bakom eller skall jag lägga dränerande material efter att varje lager med mursten är på plats?
Hur packar man bäst det dränerande materialet? Svårt att gå med en padda eller dyl.

Kollar man på Benders hemsida och deras instruktioner så vill dom ha finmakadam 8/16mm 15cm närmast muren och sedan 25cm bergkross 0/32. Funkar det inte med bara makadam?

Tacksam för svar.
 
Hej

Låter som ett kul projekt som garanterat kommer lyfta utseendet på din tomt...

så till dina frågor.

Eftersom muren är så låg behövs ju inget geonät. Detta innebär att du kan bygga den klart först och sedan återfylla. Vänta dock med Mega-täcken till allara sist så de inte riskeras att skadas vid återfyllningen.

Din andra fråga är lite svårare att besvara utan mer information. Om det inte är några laster på ytan bakom muren så hade vi (på jobbet) bara kört med makadam. Detta paddas normalt inte då det iaf inte innehåller någon "bindande" 0-fraktion.

sen en lite extra reflektion... Vi använder alltid flis 2-4 eller 4-8 istället för sättsand / stenmjöl. Det är mer lättarbetat. Under murar lägger vi först en rad släta btg-plattor 35x35x5 cm. Dessa ger ett stabilare underlag för det otroligt viktiga första skiftet i muren. Dessutom kan man snörslå ut muren på plattorna.

mvh Wasa
 
harry73
4-8 i stället för sättsand? försvinner då inte fogsandet, jag är skeptisk mot stenmjöl, men sättsand och även 2-4 borde funka bra. Gör bara tjockleken på sätsandet så tunn som möjlig. Klarar du av 3 cm är det bra och blir det 2 är det bättre
 
Wasa skrev:
Hej

Låter som ett kul projekt som garanterat kommer lyfta utseendet på din tomt...

så till dina frågor.

Eftersom muren är så låg behövs ju inget geonät. Detta innebär att du kan bygga den klart först och sedan återfylla. Vänta dock med Mega-täcken till allara sist så de inte riskeras att skadas vid återfyllningen.

Din andra fråga är lite svårare att besvara utan mer information. Om det inte är några laster på ytan bakom muren så hade vi (på jobbet) bara kört med makadam. Detta paddas normalt inte då det iaf inte innehåller någon "bindande" 0-fraktion.

sen en lite extra reflektion... Vi använder alltid flis 2-4 eller 4-8 istället för sättsand / stenmjöl. Det är mer lättarbetat. Under murar lägger vi först en rad släta btg-plattor 35x35x5 cm. Dessa ger ett stabilare underlag för det otroligt viktiga första skiftet i muren. Dessutom kan man snörslå ut muren på plattorna.

mvh Wasa
Låter kul och kommer bli fint, men också jobbigt misstänker jag. 80m mur och 180kvm marksten....(y)

Kommer inte köra mega-täck utan det blir Megawalls toppsten.

Laster på ytan bakom muren misstänker jag att det kommer bli, det är jord/gräsmatta som lutar lite svagt ner mot muren.

Får kolla på detta med flis istället för stenmjöl.

Tack för svaren.

/D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.