Hand håller upp en gammal stockpanel mot en trädgårdsbakgrund för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej byggare! Jag letar desperat efter sån här panel, stockpanel tror jag det heter. Ingen i nordöstra Skåne verkar känna igen profilen. Känner du igen den?
 
Traska in på random hyvleri med den biten du håller i handen?
 
Vi har stockpanel på en del av vårt hus. Den ser inte ut så som din. Det finns panel liknande som standard i bygghandeln. men vi fick ändå specialbeställa när vi skulle bygga ut. Vår dimension är inte standard. Om du inte själv hittar ett sågverk som kan leverera så har alla proffsiga byggahandlare tjänsten att ta hem special på beställning.

I vårt fall var det rätt dyrt, snickaren blev upprörd och skällde ut sin bygghandlare. har för mig vi fick betala ca 500kr/kvm. Det var för drygt 100 kvm. Ofta debiterar de en rätt hög startkostnad för att ställa in maskinerna.
 
@hempularen: Mina är inte heller standard, så jag chansade på at någon skulle känna igen dem. Friggeboden har varit målad med långsamt flagnande färg, så virket har ruttnat under. Jag får väl göra en beräkning av hur många brädor jag bör byta, kanske 30 m, och ta det till några snickare. Eller har någon tips för kristianstadstrakten.
 
Det liknar en variant av Gulnad träpanel med profilerad kant som liknar fjällpanel, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fjällpanel
 
Ganska nära, AmatörEva, men undre kanten är annorlunda.
 
En bekant fick beställa tillverkning av liknande stockpanel då man inte kunde hitta motsvarande.
Så ett förslag är att kolla med ett mindre snickeri/hyvleri/såg, någon som som med liknande i mindre skala.
 
Ska den inte vara hyvlad kan du väl fixa det på random byggsåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.