Hemmakatten
Måste bara berätta att på vår taklagsfest i september 2006 hade vi hyrt in tre ståuppkomiker till en förhållandevis blygsam ersättning. En av dem var Petra Mede, en annan Björn Gustavsson och den tredje kommer jag just nu inte ihåg vad han heter. Året efter blev artisternas stora genomslag. Lite roligt att vi lyckades anlita de precis innan de blev stora artister.
 
  • Gilla
sir_erken och 1 till
  • Laddar…
Det måste vara århundradets mest seriösa taklagsfest :)
 
Hemmakatten
Självklart! ;) Roligt hade vi och de sista åkte hem framåt morgonkvisten.
 
Jag får känslan av att du sitter med familjen och spelar ett sanning eller konsekvens-spel och nu var det din tur att göra något "pinsamt" som straff, därav denna berättelse?

Har jag fel så var det inte meningen att vara svensk, bara en sån osannolik historia, dessutom 7 år efter händelsen?!
Måste verkligen vara en historia att berätta! Återigen, inget illa ment!
 
Eller så dök tanken upp när Petra igår var värd för Eurovision.;)
 
Haha, jag tänkte det jag med i efterhand så jag kollade upp mede och hon slog igenom 2007 och gustavsson 2008 om man ska tro Wikipedia. Stämmer det så är det en förjäkla frän historia, och som sagt, taklagsfest!
 
pics-or-it-didnt-happen.png
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Du känner inte Hemmakatten ser jag. Säger hon att Mede & Co var på hennes taklagsfest, då var de det. ;)
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Jag menade inte att misstro honom/henne utan ville se en bild :)
Ber om ursäkt!
 
Björn Gustavsson var väl knappast född då. :D
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Hemmakatten
Jo, det är alldeles sant.:D

Så här skrev jag i ett inlägg från 2006-09-28:
"Vi hade taklagsfest för några veckor sedan. Vi bygger lösvirkeshus med delade entreprenader, började 1 juni, färdigt framåt jul eller så. Vi är mycket, mycket nöjda, hittills inte ett enda fel noterat, alla mycket duktiga och mycket trevliga personer. Bjöd därför på stor fest en fredagkväll, huset vackert dekorerat, inhyrd kock o personal, god middag, underhållning, bar och musik. Vi hade kanonkul, de sist gick vid 3-tiden. T.o.m. jag hade lite ont i huvudet dagen efter..... wink.gif"

Just då var det ju inte många som kände till Petra Mede och efter det har det känts lite "skrytigt" att berätta om. Men nu när Mede ledde Eurovisionsschlagerfeetivalen kunde jag inte låte bli.

Vi byggde vårt hus i lösvirke med delade entreprenader och det tog nästan ett år innan huset var färdigt och det var väldigt många olika hantverkare inblandade. I dag när ett prefab-hus sätts upp på några veckor och man har en totalentreprenad är det inte alls lika självklart att ha en stor taklagsfest.

En annan anledning till taklagsfest är att vi bodde på tomten under byggtiden och lärde känna varenda hantverkare.

Ytterligare en anledning är att min pappa (dog 2005) var murare och murarmästare på 50- och 60-talet. Han arbetade på stora byggen och hade murarlag på 15-20 murare + hantlangare. På den tiden var murarna "kungar" på byggena och murarbasen var den som förhandlade fram bra ackord och taklagsfester. Det var alltid bra ställen som t.ex. Operakällaren och Stallmästargården.

En anekdot att berätta är att min pappa byggde en mycket liten gäststuga vid fritidshuset med lite hjälp av några grannar. När den lilla stugan var färdig så hände det sig en dag att grannarna lite skämtsamt, eftersom de visste att pappa varit murare, hängde en halmgubbe från taket. Min pappa blev oerhört generad, tog genast ner gubben, åkte till systemet och mamma lagade mat och sedan blev fest för grannarna.

Så självklart ville vi också ha en taklagsfest. Vi var nog ca 25 personer.Hade lånat en stor musikanläggning, snickarna byggde långbord och bardisk av OSB-skivor och t.o.m en liten scen. Vi hade hyrt dukar, tallrikar, glas mm. Huset var kalt inomhus, nästan inga väggar uppe, betongplatta och inplastade fönsterhål. Men vi dekorerade jättefint. Vi hyrde in en kock från Rent-a-chef som hade med sig jättestor grill/kockvagn och en servitris. Välkomstdrink, trerättersmiddag och fri bar. Underhållningen hade vi funderat på ett tag. Det var bara 2 kvinnor och resten män så till slut kom jag på att ståuppkomiker borde vara perfekt. Jag ringde runt till några artistbokare och fick förslag på dessa tre för ett "paketpris". Och priset undrar ni kanske över? Hela festen gick på en bit under 40' inklusive allt och vi hade massor av sprit och vin kvar efteråt som räckte riktigt länge.

Som jag skrev var det Petra Mede, Björn Gustavsson och en till som jag inte kommer ihåg namnet på. Men han var med i programmet "Morgonsoffan" som gick på tv 2008 där Mede med flera drev med alla morgontv-program. Den här killen spelade en rolig, något bortkommen och tafflig live-reporter som aldrig fick till sina intervjuer. Om någon här vet vem det är så vill jag gärna veta. Det är synnerligen irriterande att inte komma ihåg.

En fantastiskt rolig fest var det. Och ingen av byggarna, förutom muraren, hade tidigare varit på en "riktig" taklagsfest. Det var mycket uppskattat.

Och bilder hade varit jättetrevligt att ha. Men det var lite stressigt innan så jag glömde totalt borta att fota. Tyvärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
injonil och 3 till
  • Laddar…
Vi hade Galenskaparna som underhållning på en firmafest nångång tidigt 80-tal.
 
Mikael_L
Ja det låter coolt, och nästan för bra för att vara sant.

Men varför inte. Det kostar väl inte så jättemycket att hyra in för en kvälls underhållning, bara man undviker de allra mest inne och hypade underhållarna?

Det är kanske väl satsade tusenlappar på ett bygge som ändå går loss på rätt många kronor till sist.
 
Ja jag som också vet bakgrunden och känner till huset betvivlar inte ett dugg eran taklagsfest utan är mer avis, hade gärna varit med. När du minst anar det kommer jag höra av mig och besöka er för att se huset men kan nöja mig utan Mede och co ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.