Hej

Jag ska bygga ett stjärnnät i huset. har idag kabel-tv från Comhem. Var i kontakt med en antennfrima som vistade vilka uttag, kabel, fördelare och antennförstärkare jag ska ha. De tyckte även att inkommande antennkabel skulle jordas i proppskåpet. Det skulle visst finnas något för detta. Kommer ej ihåg vad det heter.

Måste man ta jorden från proppskåpet eller kan man ta jorden från uttaget till antennförstärkaren?

//Johan
 
Antar att det är en villa du pratar om. Då finns det ingen anledning att jorda inkommande kabel, då hela nätet är jordat vid comhems överlämningspunkt. Då får du ju två olika jordpunkter i nätet och det kan resultera i problem. Vill du hemskt järna jorda ändå så sätter du en galvanisk avskiljare på inkommande kabel och jordar den.
 
Hej

Det var en galvanisk avskiljare jag hade tänkt att sätta i huset. Antennkillen jag pratade med rekomenderade att gära detta då jag skulle dra flera uttag i huset. Ska denna galvaniska avskiljare jordas i proppskopet eller kan jag ta jord från ett jordat uttag? Hade nämligen tänkt att sätta en antennförtärkare där kabeln kommer in i huset och då skulle det ju passa bra om man kunde jorda direkt i detta uttag.

//Johan
 
Ja det kan du göra. Viktigt att du kopplar avskiljaren rätt. Annars jordar du nätet "utanför" ditt hus i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.