Alltså, jag har läst trådar i timmar och kan fortsätta i flera timmar till och då kanske jag hittar mitt svar men nu tycker jag att jag lagt skälig tid på att försöka få svar på min fråga =) (jag har mailat comhem men mina förväntningar på en hjälpande hand är väldigt låga efter tidigare kontakter...)

Frågan:
Kan vi omvandla comhem bredband och tv via coax-nät till ett stjärnnät av tp-kabel (cat6) med RJ45 uttag?
Min tanke är att vi ansluter den inkommande coaxkabeln till en omvandlare som med tp-kabel skickar ut signalerna via en switch till alla rum. Där vi vill ha tv:n ansluter vi comhemboxen (deras största ondemandbox, fick den nyss) till ett rj45 uttag, lutar oss tillbaka och kollar tv.
Vi vill såklart inte ha några förluster eller problem med bild, och kunna ta emot HD och 3d och fan och hans moster, vi vill ha allt. I det andra RJ45 uttaget är tanken att man kan ansluta till det fasta bredbandet. Det ska bli ett 100% fungerande och modernt system.

Vi har redan dragit dubbla cat6 och satt dosor på alla ställen vi vill ha, när jag nu fick kalla fötter och ville kolla om det verkligen var nödvändigt att dra dubbla coax Också?
Snälla säg att jag inte behöver det...?
 
Redigerat:
I stora drag nej, det finns ingen universallösning. Ni måste dra många kablar.

Det finns omvandlare från coax till rj45, å tillbaka till coax, men den signalen kan inte gå genom switchar och omvandlarna klarar inte kabelkanalerna.

För internet genom kabelnätet behövs ett kabelmodem, efter den en router och switch.
 
Demmpa skrev:
I stora drag nej, det finns ingen universallösning. Ni måste dra många kablar.

Det finns omvandlare från coax till rj45, å tillbaka till coax, men den signalen kan inte gå genom switchar och omvandlarna klarar inte kabelkanalerna.

För internet genom kabelnätet behövs ett kabelmodem, efter den en router och switch.
Okej.. att det går att få ut internetsignalen via en massa omvandlare visste jag i pricip, men det var tv signalen som var det stora frågetecknet. Det låter som du har koll och isåfall vet jag vad jag har framför mig imorgon... Någon som kan bekräfta, just in case?
 
Förresten, en fråga till då när jag ändå är igång? Det går väl att plocka ut internet till tp-nätet och samtidigt ta ut tv-signal till coax-nätet samtidigt, ifrån mediacentralen/ComHem kabeln? Den ska också gå vidare till grannens hus för det är så det är kopplat...
 
http://www.elko.se/antennfoerstarkare/antennfoerstarkare-1065-els-net-article1963-740.html en sådan borde göra det du är ute efter.

Skulle dock rekommendera att inte använda den inbyggda returförstärkaren.
Sätt ett bandspärrfilter för returband mellan inkommande och elko-förstärkaren för att undvika att vålla problem i comhems nät.

Då placerar du eventuellt modem för internet i din mediacentral, och ansluter det innan filtret..

Har ingen egen erfarenhet av dessa förstärkare dock, kanske inte alls fungerar..?
Någon som testat får gärna bekräfta.



Hmm.. den kanske bara fungerar med Elko Link-kabeln, ser jag nu när jag läser manualen :surprised:
 
Redigerat:
Ditt antennuttag är garanterat ett multimediauttag av varianten "tre hål i väggen" http://www.gamlabyn.se/UserFiles/comhem3.jpg med följande funktioner:
Det vänstra hålet är TV (IEC hane), övremittenhålet är internet (F hona) och det högra hålet är radio (IEC hona).

TV-uttaget ca 100-900MHz, datauttaget ca 5-1000MHz och radio ca 80-110MHz. Datauttaget är dubbelriktad.

När det är multimedianät så är det extremt viktigt att det är rätt dämpning (både genomgångs och avtappning) i uttag och splittar. Om uttaget byts till fel sort eller om man monterar fler uttag så blir det fel signalnivå hos grannen.

Det du kan göra är att koppla kabelmodemet på datauttaget, koppla en antennförstärkare (som klarar kabelkanalerna och som har variabel ingångsdämpning eller variabel förstärkning på utgången) som du monterar dina extra uttag på, välj rätt uttag gällande dämpning.



2006 jobbade jag några månader med att uppgradera kabeltvnät till multimedianät, främst bytte jag antennuttagen, fick en del bakomliggande information.
 
VikHe skrev:
[länk] en sådan borde göra det du är ute efter.

Skulle dock rekommendera att inte använda den inbyggda returförstärkaren.
Sätt ett bandspärrfilter för returband mellan inkommande och elko-förstärkaren för att undvika att vålla problem i comhems nät.

Då placerar du eventuellt modem för internet i din mediacentral, och ansluter det innan filtret..

Har ingen egen erfarenhet av dessa förstärkare dock, kanske inte alls fungerar..?
Någon som testat får gärna bekräfta.



Hmm.. den kanske bara fungerar med Elko Link-kabeln, ser jag nu när jag läser manualen :surprised:
Tack för tipset, ska lusläsa infon..
 
Demmpa skrev:
Ditt antennuttag är garanterat ett multimediauttag av varianten "tre hål i väggen" [länk] med följande funktioner:
Det vänstra hålet är TV (IEC hane), övremittenhålet är internet (F hona) och det högra hålet är radio (IEC hona).

TV-uttaget ca 100-900MHz, datauttaget ca 5-1000MHz och radio ca 80-110MHz. Datauttaget är dubbelriktad.

När det är multimedianät så är det extremt viktigt att det är rätt dämpning (både genomgångs och avtappning) i uttag och splittar. Om uttaget byts till fel sort eller om man monterar fler uttag så blir det fel signalnivå hos grannen.

Det du kan göra är att koppla kabelmodemet på datauttaget, koppla en antennförstärkare (som klarar kabelkanalerna och som har variabel ingångsdämpning eller variabel förstärkning på utgången) som du monterar dina extra uttag på, välj rätt uttag gällande dämpning.



2006 jobbade jag några månader med att uppgradera kabeltvnät till multimedianät, främst bytte jag antennuttagen, fick en del bakomliggande information.
Ja precis, har i dagsläget 2 st 3-ports comhem uttag för hela huset.

Så jag monterar i princip ett comhem-uttag (eller något med samma funktion) i mediacentralen och då får jag tre olika uttag att koppla resten till. Där kopplar jag en 8 vägssplitter för att köra ut tvsignalen ut i coax-stjärnnätet. Till datauttaget kopplar jag in kabelmodemet som du säger, och kör ut datatrafiken i tp-kabelnätet.
Det behövs väl bara en ledning tp-kabel per uttag för datatrafiken då? Eller?
Gjorde ditt förslag att jag kan köra ut tv-signalen i mitt tp-kabelnät?
När du säger kabelmodem, är det "routern" vi idag har kopplad till datauttaget som omvandlar coax till tp/trådlöst?
Tror inte jag hängde med fullt ut :surprised:
 
Nu har jag inte riktigt samma förutsättning som dig då vi i mitt område kopplat stjärnnät från Comhem. Istället för som hos er där ni har seriekopplat mellan abonnenterna, så jag behöver inte tänka på min granne på samma sätt :p

Jag har från första uttaget sytt vidare kabel till http://www.kjell.com/sortiment/ljud...r-tillbehor/splitter/6-vags-f-splitter-p30436 som jag placerat i min teknikskrubb. Kabelmodemet sitter kopplat direkt in i splittern. Vidare har jag dragit dubbla CAT6 (till vardagsrum 4 cat6) samt koax till alla rum jag vill ha det till.

Det funkar perfa! :)
 
Realdoolar skrev:
Nu har jag inte riktigt samma förutsättning som dig då vi i mitt område kopplat stjärnnät från Comhem. Istället för som hos er där ni har seriekopplat mellan abonnenterna, så jag behöver inte tänka på min granne på samma sätt :p

Jag har från första uttaget sytt vidare kabel till [länk] som jag placerat i min teknikskrubb. Kabelmodemet sitter kopplat direkt in i splittern. Vidare har jag dragit dubbla CAT6 (till vardagsrum 4 cat6) samt koax till alla rum jag vill ha det till.

Det funkar perfa! :)
Okej låter ungefär som den lösningen jag såg framför mig! Så koax verkar vara ett måste i det här läget. Har du dragit dubbla koax också? Läste något om att om man vill kolla på olika kanaler var det tvunget, eller om det var något med att kunna spela in om man kör kabeltv...? (vet inte riktigt vad jag pratar om men du kanske förstår =)
 
Sweedbanana skrev:
Okej låter ungefär som den lösningen jag såg framför mig! Så koax verkar vara ett måste i det här läget. Har du dragit dubbla koax också? Läste något om att om man vill kolla på olika kanaler var det tvunget, eller om det var något med att kunna spela in om man kör kabeltv...? (vet inte riktigt vad jag pratar om men du kanske förstår =)
Nej jag har bara dragit singelkoax, för kabeltv/marksänd tv behövs inget mer för inspelning, inte ens för flerkanalsinspelning!
Men för satellitsänd tv behövs vad jag förstår dubbla koax. Ska man parabolsäkra är det således alltså kanske smart med dubbel koax :)
 
Realdoolar skrev:
Nej jag har bara dragit singelkoax, för kabeltv/marksänd tv behövs inget mer för inspelning, inte ens för flerkanalsinspelning!
Men för satellitsänd tv behövs vad jag förstår dubbla koax. Ska man parabolsäkra är det således alltså kanske smart med dubbel koax :)
Ja ok! Inte för att man vill som nån sa, ha en wokpanna på taket. Men om det blir priskrig eller vadsomhelst så kanske man kan kompromissa. Hellre en extra kabel i röret än i brallan som jag brukar säga
 
Redigerat:
Tack för svaren, jag kommer dra en eller två koax till varje del också. Ville helst slippa men pratade dessutom med elektrikern idag som sa att de drar dubbla tp+1coax i färdiga rör i nybyggnationer. Det är så det ritas från början så det verkar vara vettigt att följa dagens standard.
Skulle nån komma med en lösning som utesluter koax ur ekvationen så får ni gärna dela med er och få tillfredställelsen att få mig att skrika "fan också", men nu blir det såhär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.