Hej!
På måndag kommer de för att bygga badrum. Haft svårt att bestämma mig för belysning.
Ett hett förslag är stjärnhimmel fr CO. IP22 för själva ljuskällan o sen fiberkablar.
Jag o min kompis som är elektriker ska fixa taket. Och jag vill ha ett slätt vitt tak. MEN

Är det någon som har erfarenhet av att borra 1 mm hål i gipsskivor, trä genom fiber, lyfta, sätta upp gipsskivorna, samma med nästa, o till slut när alla sitter på plats spackla, slipa o måla o slutligen kapa fiberändarna ????

Känns oerhört krångligt, o pickligt att hålla ordning på alla små trådar...

Vad säger ni som har gjort det???

Går det? Finns nån annan skiva som är enklare o funkar i badrum o som ger ett slätt resultat?

Tacksam för alla åsikter och råd; Helena :S
 
J
Har du möjlighet att komma åt taket uppifrån kan man göra färdigt taket och borra stick ned fiberna uppifrån.

I annat fall tar det tid vi jorde ett rum med välvt tak och 540 ljusfiber åt en kund det blev HÄFTIGT ! ! !
men 2 snickare 1 elektriker 1 målare i nästan en vecka

Lten beskrivning av hur man gör underifrån
man plaserar ut projektorn (ljuskällan)
fördelar ut fiberna jämt antal hängandes i taket
borra en skiva i taget trä igenom fiberna undervik spackel skarvarna
skruva upp skivan men låt fiberna hänga ut ca 50cm
när alla skivor är klara får målaren spackla skarvarna-slipa-sprutmåla taket
sen klipper du av fiberna några milimeter från taket
observera att det blir olika ljus beroende på vad du klipper med jag provade först med vasst special verktyg till fiber men då blev det bara en prick så jag använde en bra avbitartång och då blev ljuset mer som en stjärna.
Jag vet ej vad det är för ljuskälla men det är nog mer efecktljus än total belysning i badrumet.
 
Jag har också byggt det åt en kund, gjorde det också uppifrån, och det var krångligt nog.
Men monterar man allt och har gipsen på en gipslyft bör det väl gå att göra hålen, trä igenom fibern och trycka dit den för att göra samma sak igen.

Vi tog inte en vecka på oss (1 snickare, 1 elektriker 1 målare) men så var nårt tak inte välvt heller. Vid närmare eftertankae vet jag nog inte hur lång tid det tog, sånt fick man ju pyssla med när de andra var klara med sitt osv.
 
J
Förtydligande vi gjorde vårat underifrån pga det knapt var 20cm och välvt tak.

Hur upp fattade du ljusmängden.
Skulle du kalla det "effekt belysning" eller räckte det att lysa upp rummet som enda belysningen?
 
Hehe, en annan som nöjer sig med att skvätta lite vatten under armarna och dra handen genom håret på morgonen. Dessutom är man ju glad att man inte behöver se precis hur man ser ut var morgon hade ju tyckt att det räckte alldeles ypperligt,
Men ska man gå lös med mascara och eyeliners så verkar det ju finnas ett behov av 1500W rätt upp i näsan och det räcker det ju inte till.
Men skämt å sido.
I vårt fall skuggade man sigsjälv mot spegeln också och det är ju inte optimalt.
Men med ett par stämmningsljus runt väggarna räckte det till för normala toalettbestyr. Vi byggde ganska stort, med badkar, bastu, liten träningsyta osv, hade bara fiber över toaltt delen dock, nära 700 ljuspunkter tror jag det var.
Men extra belysning behövdes absolut.
 
Joakim Sjögren skrev:
Har du möjlighet att komma åt taket uppifrån kan man göra färdigt taket och borra stick ned fiberna uppifrån.

I annat fall tar det tid vi jorde ett rum med välvt tak och 540 ljusfiber åt en kund det blev HÄFTIGT ! ! !
men 2 snickare 1 elektriker 1 målare i nästan en vecka

Lten beskrivning av hur man gör underifrån
man plaserar ut projektorn (ljuskällan)
fördelar ut fiberna jämt antal hängandes i taket
borra en skiva i taget trä igenom fiberna undervik spackel skarvarna
skruva upp skivan men låt fiberna hänga ut ca 50cm
när alla skivor är klara får målaren spackla skarvarna-slipa-sprutmåla taket
sen klipper du av fiberna några milimeter från taket
observera att det blir olika ljus beroende på vad du klipper med jag provade först med vasst special verktyg till fiber men då blev det bara en prick så jag använde en bra avbitartång och då blev ljuset mer som en stjärna.
Jag vet ej vad det är för ljuskälla men det är nog mer efecktljus än total belysning i badrumet.
Men är det inte glas? Kan man klippa det bara så där?

//Patrik
 
J
Våra fiber var pmma i bunt som vi delade upp.
Här är en länk till hide a lite och ett litet utdrag från dockumentet
http://www.lampor.nu/PDF/Fiberoptik.pdf
Fiberbunt består av en koppling och ett antal fibrer. Fibern finns i två materialtyper: plastfiber (PMMA) och glasfiber. PMMA fibern är uppbyggd av råfiber 0,75 mm och 1,0 mm. En 3 mm fiberkanal består av 14 st ”råfibrer” 0,75 mm, som
antingen sammanfogas till en 3 mm belysningspunkt eller delas upp till stjärnpunkter. Glasfibern är uppbyggd av hårfina ”råfibrer” endast 50 my tjocka. En 2 mm fiberkanal består av 1400 råfibrer 50 my och är inte lämpliga att dela upp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.