Köpte 70-talshuset i höstas med platta på mark utan isolering under betongen. Under golvet ligger isolering och under det en asfaboard. Denna asfaboard stinker som sjutton. Lukten sätter sig i kläder etc. Jag har nu köpt en luftrenare och lukten har minskat betydligt men är långt ifrån helt borta. Jag skall täta bakom golvlisterna för att minimera läckage upp i boytan. I vardagsrummet har jag ett stort trägolv som det är springor mellan som det sipprar upp lukt. Ska försöka hitta något som man kan täta dessa springor med alternativt lägga på ett nytt tätare golv ovanpå.

Jag antar att jag till slut måste riva upp alla golv och slänga asfaboarden som stinker, men just nu har jag nog inte pengarna för en sådan renovering. Vet inte riktigt heller hur mycket det kan kosta? Huset är 75 m2 i ett plan.

Någon som har erfarenhet av stinkande asfaboard och åtgärd av detta?

Med vänlig hälsning.
 
Är golvet uppreglat? Isåfall borde du kunna sätta en utdragsfläkt som drar ut luft från utrymmet under golvet vilket borde få ner stanken.
 
Ja, golvet är uppreglat. Jag hade Anticimex hemma för någon vecka sedan som gjorde ventilationstester för installation av undertrycksventilation under golv. Vi sågade upp ett hål i golvet och kopplade en fläkt med utsug och ett annat hål längre bort för att se om luften sögs neråt. Tyvärr fick vi inte vinddraget att fungera alls. Förmodligen är golvet konstruerat med stängda moduler typ. Stor besvikelse.
 
Skulle man kunna sätta en fläkt på utsidan av huset och göra ett hål genom väggen i höjd precis ovanför golvet som drar ut lukten i golvnivå som sipprar upp ur trägolvet tro? Dålig idé?
 
Hej!

Vet du om Asfaboarden är fuktig? Luktar det mögel?
 
Hej Erik!

Svårt att säga om asfaboarden är fuktig. Den kändes inte fuktig. Jag tog en bit och la i en plastpåse för att se om det blev någon kondens i plastpåsen, men det förblev torrt i den. Men det är inte orimligt att den luktar pga fukt eftersom den ligger med direktkontakt mot betongplattan som saknar underliggande isolering. Jag tycker att den asfaboard som ligger med distans från betongplattan luktar mindre.

Nej det luktar inte mögel tror jag. Lukten är kemisk av det som den är tillverkad av.

Jag ser ingen annan ordentlig utväg än att bryta upp alla golv så småning om och slänga den. Men det är ett stort projekt då hela golvet måste isoleras om etc. Inget jag har möjlighet till just nu. Temporärt blir det att täta springor vid väggar och golv med fog samt att fortsätta köra luftrenaren som tar bort en hel del lukt i huset.
 
Dark Väjder skrev:
Hej Erik!

Svårt att säga om asfaboarden är fuktig. Den kändes inte fuktig. Jag tog en bit och la i en plastpåse för att se om det blev någon kondens i plastpåsen, men det förblev torrt i den. Men det är inte orimligt att den luktar pga fukt eftersom den ligger med direktkontakt mot betongplattan som saknar underliggande isolering. Jag tycker att den asfaboard som ligger med distans från betongplattan luktar mindre.

Nej det luktar inte mögel tror jag. Lukten är kemisk av det som den är tillverkad av.

Jag ser ingen annan ordentlig utväg än att bryta upp alla golv så småning om och slänga den. Men det är ett stort projekt då hela golvet måste isoleras om etc. Inget jag har möjlighet till just nu. Temporärt blir det att täta springor vid väggar och golv med fog samt att fortsätta köra luftrenaren som tar bort en hel del lukt i huset.

Ok!

Kan vara svårt att urskilja mögellukt ibland, det vet jag själv. Men tror nog ändå det är mögel, eftersom fukt i sig själv inte luktar, utan det är aktiviteten från mögelsvampar som ger lukten. Organiskt material (trä, asfaboard m.m.) som ligger i direktkontakt med betong tar alltid åt sig fukt, mer eller mindre. Och fukt, organiskt material, samt rimlig temperatur är en perfekt grogrund för mögelsvamp. Ett tydligt tecken på att det finns mögel i ett hus är just att kläder och saker luktar lång tid efter att man lämnat huset!


Men som du redan sagt. Tids nog är enda sättet att riva upp golven. Risken är bara att det kan bli dyrt! God ventilation hjälper tills vidare. Men det man ska tänka på är att det kan ge upphov till allergier och astma att inandas luft med mögel, bara så man har det i åtanke..

Hittade ett par artiklar som kanske kan vara intressant. Här står en del om hur man byggde hus på bl.a. 70-talet, platta på mark osv. =)


http://www.fuktsakerhet.se/sv/delar/grund/platta/Sidor/default.aspx


http://www.byggskadeteknik.com/fukt_info.php



Ps. Om Asfaboarden blivit möglig, så stannar detta kvar även om själva fukten torkar ut. Mögel är ju en svamporganism (vars sporer finns i luften omkring oss hela tiden, men det är först vid gynnsamma förhållanden med fukt, organiskt material, temperatur osv som själva mögelsvampen börjar växa och orsaka det som vi inte gillar ;) )


Mvh
 
Tack för ditt inlägg Erik. Jag har tagit in offert från Granab på golvregelsystem med golvventilation. Jag bör klara mig med en budget på 100.000 kr inkl nytt laminatgolv i hela huset om inget oförutsett tillkommer, om jag gör allt jobb själv. Ca 75 m2. Frågan är om jag höjer värdet på huset om jag gör detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.