Hej. Jag undrar om man bygger ett hus från smålandsvillan och det blir förseningar. Får man som kund någon typ av stilleståndsersättning. Har hört att andra tillverkare har mellan 6 och 8 tusen per vecka.
 
Vet nån något om ersättningar vid förseningar från leverantörens sida? Typ om inflyttning blir mycket senare än vad som lovats? Har nån hört nåt om något sådant.
 
Vi har inskrivet i entreprenadkontraktet: "5000:- per förseningsvecka".
 
Bäst är som sagt att ha ett vite explicit skrivet i kontraktet. Annars bör det åtminstone stå att det är viktigt att det är färdigt till ett visst datum. Står det inget alls om detta (dvs bara ett datum när det är tänkt att vara klart) så är det nog svårt att i efterhand få entreprenören att frivilligt gå med på skadestånd.
 
Kolla kontraktet, har för mig att ABS 05 har skrivningar om förseningar och böter även om ni inte har en explicit "förseningsbötesklausul" i entreprenadkontraktet som "haddirajan".
 
H
Vi har byggt ett villa västervik, men vi har inte haft några förseningar, och huset kom tom lite tidigare än vad vi planerat :). Jag tror att det fungerar så att om det blir försenat så får man ersättning för utlägg som man har haft, men jag är inte säker.. just smv är ju ganska trygga på färdigställande, men kolla med din säljare
 
Det stämmer att det finns med i ABS 05, men också givetvis en klausul som friskriver entreprenören om förseningen inte beror på honom utan hans underleverantörer. Jag rekommenderar att man förhandlar till sig en fast summa. Vi fick igenom 8 000 per vecka och som det ser ut så kommer vårt hus inte vara färdigt i tid pga entreprenören.
 
Visst är det en fördel om slutdatum och vite är specificerat i kontraktet. Men även om det inte är det, är det inte helt kört att få ersättning.

I ABS05 (http://www.gar-bo.se/pdf/abs05.pdf) står följande:
§16 ” Om någon tid för färdigställande inte har avtalats, skall entreprenaden vara färdigställd inom den tid som är skälig med hänsyn till särskilt vad som är normalt för en entreprenad av samma art och omfattning. ”

§20 hänvisar till konsumentköplagen beträffande entreprenörens skadeståndsskyldighet.


Konsumentköplagen (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1985:716&rm=1985&bet=1985:716)
31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Beror dröjsmålet på någon som näringsidkaren har anlitat för att helt eller delvis utföra tjänsten, är näringsidkaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som näringsidkaren har anlitat eller någon annan i tidigare led
.



Du har alltså rätt att få ersättning för kostnader som uppstår pga förseningar, oavsett om det är den du skrivit kontrakt med eller dennes underentreprenörer som orsakat det. Undantagen är t.ex. om det uppstår problem med bygglov, strejker, en översvämning eller dylikt. Det är viktigt att notera att det är upp till näringsidkaren att visa att orsaken till dröjsmålet ligger utanför hans kontroll.
 
Smålandsvillan hänvisar till paragraf 19 vid försening., dom har inga som helst avsikter för att kompensera/skadeståndsersätta sina kunder om försening uppstår från deras sida.
Det retar mig till förbannelse
Dom står endast för de kostnader som blivit p.g.a försening och ersätter då dessa, men dom bryr sig inte om förstörd semester, att man går i ovisshet under en tid som är faktiskt psykiskt påfrestande,
Va ska man göra,
 
Ja vet inte vad man ska börja, men våra säljare är dom största pajasar jag stött på. Riktiga lögnhalsar.!
 
Läs igenom kontaktet noga. Det bör stå där om du har rätt till ersättning vid försening och hur mycket det är per vecka.

Du kan ju även höra med Garbo
 
Smålandsvillan tillämpar reglerna i Konsumenttjänstlagen som i princip innebär att direkta merkostnader direkt förorsakade av förseningen ersätts (dock inte ersättning för förlust i näringsveksamhet). Vite förekommer inte i deras kontrakt.

De diskussioner som brukar uppstå brukar gälla huruvida försening verkligen föreligger. Vad är skriftligen lovat? När inkom fullständigt avrop och säkerhetshandling i förhållande till de tider som anges i kontraktet? m.m.
Gå igenom vad som skriftligt dokumenteras och lovats. Föreligger en försening i förhållande till detta så kontakta skriftligen huvudkontoret om försäljaren inte vill lyssna.

Gar-Bo har ingen som hellst påverkan på eller gör några bedömningar i dessa avseenden.
 
Jag har lagt märke till att alla dina inlägg handlar om hur dåliga smv är... Vad har du råkat ut för?
 
Du har rätt till förseningsvite om entreprenören överskrider den utlovade färdigställandedatumen.
Konsumenttjänstlagen ger dig rätt att få dina merkostnader ersatta. Detta kan handla om mellanlagring av bohag, hyra för annat boende, ökade räntekostnader m.m. Dock skall det vara styrkta kostnader dvs. du skall kunna visa kvitto eller annan dokumentation.
Ofta finns det inskrivet i avtalet ett förseningsvite som brukar anges som ett belopp per försenad vecka. Detta beloppet är det minimibelopp du är garanterad att få oavsett om du har merkostnader eller ej. Har du större merkostnader har du rätt att få så mycket som du kan styrka. (se ovan)

Om du inte har ett inskrivet vite i avtalet och du misstänker att ditt hus blir försenat så råder jag dig att räkna ut hur mycket du kan kräva vid en försening. Meddela storleksordningen på detta belopp till din entreprenör så att de är med på att de kommer att drabbas av kostnader om de inte tar sig i kragen.
Om du märker at det börjar bli problem råder jag dig att ta kontakt med en egen sakkunnig (du kanske har en bra KA?) som kan hjälpa dig att agera rätt.
 
Det är problem när man som du lägger in samma inslag på flera ställen.
Jag har ett långt, utförligt svar på ett annats ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.