Är det så att myggen lägger ägg i stillastående vatten?
har kikat i helgen och konstaterat att allt vatten i diket inte rinner undan
för att vattentrumman ligger 7 cm ovanför botten...

Kan detta vara en grogrund för alla mygg jag brukar drabbas av senare
på året?

Kan man slänga i jord / grus för att få upp vattennivån i diket så att allt
rinner bort?
 
swecul skrev:
har kikat i helgen och konstaterat att allt vatten i diket inte rinner undan

Kan detta vara en grogrund för alla mygg jag brukar drabbas av senare
på året?
Har du sett mygg också?:cool:
Följ situationen, så får du se om det händer något med vatten och mygg.:p
 
Pjohan skrev:
Har du sett mygg också?:cool:
Följ situationen, så får du se om det händer något med vatten och mygg.:p
njaee...känns som att jag om möjligt vill göra något INNAN mygginvasionen
tar fart...
 
Ja de lägger ägg i vatten.. det e därför jag ska ha firrar i min damm.
Kan du så fyll upp diket så vattnet rinner ner i brunnen så har du iaf. ett ställe mindre som myggen kommer ifrån ;)
 
ja, det blir väl till å skyffla i jord eller sand då... å hoppas på det bästa...
 
En droppe diskmedel ibland tar bort ytspänningen, då sjunker mygglarverna till botten och kan inte kläckas.

Ett litet sidospår: men om jag inte minns fel så kör de hårt i vissa amerikanska stater för att folk skall ta bort hinkar, bildäck mm för att de inte skall stå och samla vatten som ger myggen en yngelplats. Men så har de väl problem med malaria , denguefeber mm.
 
Att det står vatten där idag, det kan jag förstå. Men är det troligt att det står vatten till sommaren när det torkat upp? Hur ser omgivningarna ut kring diket? Är det sumpigt överlag eller är det öppet omkring? Hur stora ytor pratar vi om? Att hälla diskmedel och annat i vattnet är rent jox, i så fall får du göra det konternuerligt för att lyckas pricka in larvstadiet.
 
joflopp skrev:
Att det står vatten där idag, det kan jag förstå. Men är det troligt att det står vatten till sommaren när det torkat upp? Hur ser omgivningarna ut kring diket? Är det sumpigt överlag eller är det öppet omkring? Hur stora ytor pratar vi om? Att hälla diskmedel och annat i vattnet är rent jox, i så fall får du göra det konternuerligt för att lyckas pricka in larvstadiet.
Det brukar vara vatten i diket större delen av sommaren, om det inte är riktigt torrt ute...
det är relativt skogrik terräng och marken är ganska lerig, det är gammal sjöbotten.

Diket är väl ca 15-20 meter och vattnet ligger tar väl upp en yta om ca 8-12 cm djup
och 20 cm bredd...
 
spikers_corner skrev:
folk skall ta bort hinkar, bildäck mm för att de inte skall stå och samla vatten som ger myggen en yngelplats..
Ja det är bara att försöka ta bort så mycket vattensamlingar som möjligt för att minska på myggens möjlighet att föröka sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.