Hemmakatten
Pratade häromdagen med någon som sa att man inte får ha vattenrör som inte leder någonstans. Anledningen skulle vara att det i det stillastående vattnet kan bildas legionella och andra otrevligheter. Det är därför alla rörmokare är noga med att kapa alla stumpar intill huvudröret.

Frågan är då - hur lång rörbit med vatten kan man ha utan att det kan bli farligt?

Om det är farligt, då måste ett mer än 100 m långt vattenrör (från en brunn) som är proppat i änden rimligtvis inte heller vara bra och borde därför kapas i brunnen.
 
Måttet på rörstumpen får vara 1,5ggr dimensionen om jag inte har fel för mej...ofta är den dock en aningen längre då de e svår att få till en koppling så tätt på ledningen...

Alla oanvända ledningar försämrar kvaliten på dricksvattnet, men om den ligger i mark så hålls tempen nere oftast...men rost osv....
 
Det är en intressant fråga, och hur lång tid tar det innan legionella och annat utvecklas? Om man t.ex har en gästtoalett som används väldigt sällan - där kanske vattnet står i ledningarna i en månad, blir det problem?
 
Krilleman
Jag har nämnt frågan om brandposter dom två gångerna jag varit på säker vatten utbildning, och fortfarande inte fått något vettingt svar.

Dom är kopplade med grov matning för att klara flödet, spolas i regel aldrig. Mycket gott som växer där... En "KVC" (kall-vatten-cirk) är väl endå att överdriva?! Jag har varit med om det, men endast på sjukhus där kraven är höga. Och hur många befintliga och nyproducerade bradposter finns det?! Massor...

Om man följer regelverket får man sätta en propp i ett klämrings T-rör, men inte mer som Rigor redan skrivit.
 
Hemmakatten
I det här fallet är det ett gammalt, rostigt, järnrör, minst 100m från gissningsvis 50-60talet har legat i ett par-tre år nu som en "död" ände. Orolig att det kan medföra att brunnsvattnet (borrad brunn) blir dåligt.
 
Krilleman
Hemmakatten skrev:
I det här fallet är det ett gammalt, rostigt, järnrör, minst 100m från gissningsvis 50-60talet har legat i ett par-tre år nu som en "död" ände. Orolig att det kan medföra att brunnsvattnet (borrad brunn) blir dåligt.

Det skulle jag också vara!
 
Kom att tänka på ett liknande problem nu i somras när jag drog ut vatten till friggeboden. Ett tag funderade jag på att sätta en backventil vid punkten där jag anlsluter PEM-slangen till KV i källaren. Fast å andra sidan har jag ca 7 m rör mellan utkastare för KV på utsidan av huset och dess anslutning vid hydroforen. Detta vatten står ju still i röret under mer än 6 månader då jag inte använder utkastaren. Röret ligger i källaren där temperatuten är ca 10-15 C. Var ska man dra gränsen?
 
G
krilleman_215 skrev:
Jag har nämnt frågan om brandposter dom två gångerna jag varit på säker vatten utbildning, och fortfarande inte fått något vettingt svar.

Dom är kopplade med grov matning för att klara flödet, spolas i regel aldrig. Mycket gott som växer där... En "KVC" (kall-vatten-cirk) är väl endå att överdriva?! Jag har varit med om det, men endast på sjukhus där kraven är höga. Och hur många befintliga och nyproducerade bradposter finns det?! Massor...

Om man följer regelverket får man sätta en propp i ett klämrings T-rör, men inte mer som Rigor redan skrivit.
Teknisk skulle man väll kunna lösa det med en backventil närmast huvudledningen.
 
krilleman_215 skrev:
Jag har nämnt frågan om brandposter dom två gångerna jag varit på säker vatten utbildning, och fortfarande inte fått något vettingt svar.

Dom är kopplade med grov matning för att klara flödet, spolas i regel aldrig. Mycket gott som växer där...
Har använt bp några gånger och de i "storstan" hade fullt med småpartiklar i vattnet, en jag använde ute på en nästan obebodd ö(enbart dagsbesök av 2-15 personer) med kommunalt vatten hade vatten som var åt de gröna hållet och hade den mest avskyvärda otrevliga stank jag någonsin haft missnöjet att känna alla kategorier...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.