Hade köpt Stihl, jag har en 2234PT och den fungerar kanonbra, men den har inte den automatiska filterrengöringen och det verkar bra. Nilfisk Alto ska också ha någon modell i samma klass med filterrengöring.

Filtret är ett helvette att rengöra om man suger gipsdamm eller aska utan påse, vilket jag korkat nog gjorde :)
 
Utan att ens ha sett Stihlen hade jag nog valt den. Har själv en 2234PT och visst är det en fungerande sugare men den har en hel dröse nackdelar. Dock verkar det som de flesta grovisarna i den prisklassen lider av samma nackdelar. Saker som stör mig är den korta, plastiga och lätt statiska slangen, det plastiga och statiska golvmunstycket, samt viss mån den höga ljudnivån. Påsarna kostar sansat mycket och filtret vara länge om man kör med påse i maskinen.

Ett tips för filterrengöring är att man kan blåsa rent det med dammsugaren. Ta av motordelen på sugaren, montera loss filtret och kör motordelen löst utan filter. Koppla slangen på luftutblåset och blås rent filtret. Som vanligt så bör man ju byta filter snarare än att trycka de vassa partiklarna genom det men vad fan ;)
 
Hej!

Rätta mig om jag har fel, men visst tillverkas Stihl av Nilfisk-Alto.

Samma som med högtryckstvättarna.

/Vilden
 
Det ser ut att stämma. Stihl ser exakt ut som Nilfisk Aero 20-21.
 
Jag har en Aero 25-21 och den ser precis likadan ut som Stihl fast med större behållare, 100W mer effekt och längre sugslang. Kostade 1395:- på Bauhaus. Jag tycker den är bra förutom golvmunstycket som är rätt plastigt och billigt.
 
Jag har tyvärr redan köpt en Stihl. Får väl leva med den. Det är faktiskt 1m längre slang är Nilfisk... Dessutom är den ju snyggare och ser dyrare ut....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.