Kan börja med att efter 30år så la farsans partner "av" troligtvis något elfel.. han köpte den 1976 men kan även tillägga att vi haft den i sommarstugan så under dessa år har han kapat kanske 20-40träd me den.. men nu när jag på måndag ska börja naturbruksgymnasium åsådär så tyckte han att det va på tiden då att vi köpte en ny motorsåg(i vårat fall nygammal)

så vi kolla blocket på en stihl 018 först men han ville inte gå ner från 1200-900kr så då gav vi ide..

senare då kolla ja på blocket hittar en som säljer en stihl 026a för 1000spänn

pratar me farsan å får en bild på sågen den ser okej ut

vi åker och tittar på den, den är extremt dammig och tydligen varit avställd ett bra tag vet dock ej varför

vi får med säkert 8-10kedjor till den i varierande "skick/slipning"
sedan går han och hämtar ett par sågskyddsbyxor av äldre modell gröna med nån form av sågskydd från skogsdon ab och en äldre hjälm

jag som har sedan tidigare fyndat en röjsåg har redan hjälm med hörselskydd å nätvisir en ny då..

han startar sågen å vi ser att den går.

ärligt talat blev jag lite svimfärdig när han stog å gasa sådär..
men det var inget problem när jag senare med farsan gick igenom hur man startar den, och hur man får stopp på den m.m (den har kastskydd)

vi hittar lite tallgrenar av grövre storlek m.m som sågas och de går fint

sedan nån dag efter går vi och skall såg den ved han aldrig hann med..

sågar en del sen börjar de ryka vitt från där spånet kommer... och kedjan snurrar på tomgång vi sågar klart knubbarna så de e klart.

sen står den och vi ska kolla vad som e fel...

Sen åker vi ut till min morbror som bor på bondgård med min andra morbror

han har använt motorsåg i väldigt många år han e 50+

han börjar med att fråga har du meckat me sågen "njae inte direkt" säger ja.. då slänger han upp sågen på bänken och instruerar hur jag skall ta loss skruvarna för kedjekåpan och säger att man alltid ska lägga ur kastskyddet före man börjar skruva med kedjan å det..

så kåpan e borta och sedan tar jag då bort kedjan+svärd

det går bra, sedan säger han (vilket ja inte visste) att man ska slipa svärdet för det blir som "slitage" kanter på svärdet han visar hur man gör å ja börjar slipa... det går bra under tiden slipar han kedjan i sin kedjeslipsmaskin vilket inte tar så lång tid, för enligt honom så blir en kedja mycket vassare och "bättre" av att slipas med en sådan maskin.. och sedan går vi och ska såga han å ja å han tycker att den liksom inte har den där orken å såga, å sen när jag ska såga så börjar den ryka och då stänger vi av han och hans grannkompis kollar på den och tar bort kedjan+svärd och försöker kolla på "trumman" där, men den e för varm så den får kallna te nästa gång vi kommer..

sen åker farsan dit å hälsar på å han å min morbror christer där då börjar kolla å det va tydligen en fjäder te kopplingen där inne som va av och sen fattades nått "Nål lager" lr va de hette.. så nu har ja kontakt med en som säljer både nya delar men även som samlar på sågar så han kunde ev fixa bättre beg delar för dryga 300, beg koppling me nytt drev

när det e fixat så ska min morbror justera högvarv åså, och så får vi se om problemet med kedjan på tomgång e löst annars får vi rota vidare vad som e fel..

om jag så vill sen så har min morbror erbjudit mig att få vara med ute i skogen när dom har fällt och kvistat.

någon som har en uppfattning om när stihl 026 tillverkades?
och har information om den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.