Hej !
Ja- jag är ett amatörblåbär, som ni ser på rubriken.......

Jag är på jakt efter ett bra takduschset till min Macro Spirit U dusch (en sådan där kompakt halvcylinder som är väggmonsterad och där man ställer sig i en slags tight genomskinlig rymdkapsel bestående av 2 glasdörrar :) . Jag velar mellan FMM och Grohe.
Den stora begränsningen, förutom tunn plånbok....., är att mitt nya badrum är lite av en utrymmeskompromiss.
Totalhöjden i badrummet är 214 cm och avståndet från blandaranslutningen till taket är 104 cm.

På Grohes duschar läser jag "stigrör kan kortas" - vilket ju låter lugnande.
Men när jag kikar på måttskissen på den hetaste kandidaten från FMM så blir jag undrande (se bild nedan):

om maxhöjden upp till övre väggfästet är 950 mm., betyder det att totalhöjden på duschen om 1230 mm också minskar i motsvarande mån som jag kortar stigröret till att bli kortare än 950 mm ?

Fullt medveten om att frågan kanske är korkad, men jag har inte råd att chansa i nuläget.
Mycket tacksam för svar.

95c89e201baac4114eb7c07ee17b24d7-full.jpg
 
Är det tvunget att vara just FMM eller Grohe av kvallitetsskäl?

Annars har jag denna från jemfix.
https://www.jemfix.se/takdusch/8122/9047016/

Där kan du ha som minst 78cm höjd på röret inkl kröken. Men den ansluts ju med vanlig slang i botten på en blandare.
Vi köpte denna då vi ska blåsa ur badrummet nästa år och inte ville investera i nått dyrt.
Här skjuter man ihop rören i varandra, så ingen kapning behövs.
 
  • Gilla
Hans414 och 1 till
  • Laddar…
Tack Eka ! Ja, det låter lugnande - men jag har liksom snöat in på just FMM i första hand, då jag vet att min röris alltid säger att det det går att köpa reservdelar långt efter att dom slutar sälja produkterna. Medan jag har sämre erfarenhet av lågprismärkena.

Är dock medveten om att man blir blåst på "namn"-värdet hela tiden, när man köper märkesprylar.
 
kinshasa kinshasa skrev: