Har problem med att det stiger upp vatten i diskmaskinen som jag är ganska säker på att det är avloppsvatten från diskhoarna (vattnet är lite grumligt).
Misstänker att det på något sätt trycker bakvägen men kan inte förstå hur då det borde avluftas rejält bra via hoarna och avloppslangen till diskmaskin går högst upp under bänkskivan, se bild.

Från början satt avloppet från diskmaskin på diskhon till höger (där det nu sitter en svart gummihuva som blindning) men det lät väldigt mycket när diskmaskin tömde så satte ett nytt rör så det ser ut som på bilden nedan, då blev det tyst. Men vattnet började stiga.

Det händer inte alltid men nästan varje dag så har det stigit upp vatten.

Jag funderar på att sätta avloppet från diskmaskin efter vattenlåset, men hittar inga delar till detta? Det vita röret längst ner till höger är 40mm. Någon som har tips på hur man får ihop det?
 
  • Avloppsrör och slangar under en diskbänk med installation för diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du har troligen stopp i köksavloppet och det behöver rensas rent. Prevex vattenlåset är billigt men skräp enligt min åsikt. Hur gammalt är avloppet och hur länge sedan var det du rensade det?
 
Alsterfält skrev:
Du har troligen stopp i köksavloppet och det behöver rensas rent. Prevex vattenlåset är billigt men skräp enligt min åsikt. Hur gammalt är avloppet och hur länge sedan var det du rensade det?
Huset är nytt, togs i bruk aug 2019.
Inga tendenser till stopp i vaskarna eller i övriga avloppet. Vi spolar aldrig ner fett utan är noga att torka ut stekpannor etc.
 
Prova att byta plats på rören så du får anslutningen från DM närmast utloppsröret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.