O
Jag har insett att det troligtvis är dags att fundera på byte av stigarna i den brf jag bor och hsr ansvar för. Jag misstänker att stigarna är från -1937 då huset byggdes. -76 byttes elen i samtliga lgh. Dock misstänker jag att inte stigarna bytes. Misstanken bygger på att huvusäkringen är av gammal modell. I elcentralen i källaren så det gammalt ut:)
Kolla själv....
1400153067723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140514_124140[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det som dessutom känner komma med en uppgift på hur långt ett snöre är:p eller lika svårt vad det uppskattningsvis vis kan kosta att byta stigarna. ..
För att få en uppfattning om storleken på huset. Det 40lgh fördelat på 6 plan med 6lgh per våning

Tacksam för hjälp
 
Redigerat:
Vi ska också uppdatera stigarna. 24 st lägenheter. fått offerter mellan 500 och 1000 tkr
 
Kan man dra en kabel som är ca 16mm till vardera lgh smidigt?
Ska ni passa på att dra in fiber samtidigt?

Hur stor elservis har ni nu?
Behöver man byta ut till gatan?
 
Jag tror faktiskt att ni kan vara lugn. Det där ser ut att hålla många år utan problem. Dock innan man kan säga det måste man ha varit på plats.

Du måste ge oss en översiktsbild så vi kan se vilka lådor det är du är inne och kollar på. Kanske är en försäkringslåda som du pillar med. Själva stigarna kanske är bytta?

Det handlar om hur stigarna går i lgh'erna.Troligen är de sydda mellan våningsplanen i varje lgh central. Dvs man måste komma in här och nu samma dag i varje lgh på samma sida i trapphuset. Det blir svart en heldag.

Eller sitter varje mätarblock för varje LGH nere i källaren? Isf är det oftast enklare.

Man drar förslagsvis Rk 4 x6mm2 eller 5x6mm2 om det går i rören och hur centraler är uppbyggda mm.
Inte fel att köra TN-S sålångt det går i ett hus.
 
-=fullmoon=- skrev:
Jag tror faktiskt att ni kan vara lugn. Det där ser ut att hålla många år utan problem. Dock innan man kan säga det måste man ha varit på plats.
Svarta lådor är inte nyare än från sent -40 tal till tidigt -50 tal...visst kan det hålla i många år till men är det värt att spara...
Jag har en bil från sent -40 tal men skulle inte komma på idén att pendla med den även om det naturligtvis skulle fungera...
 
  • Gilla
Mateusz1996
  • Laddar…
Mikael_L
Enk Projektet skrev:
Svarta lådor är inte nyare än från sent -40 tal till tidigt -50 tal...visst kan det hålla i många år till men är det värt att spara...
Jag har en bil från sent -40 tal men skulle inte komma på idén att pendla med den även om det naturligtvis skulle fungera...
Ähhh vadå ...?
Det där ser ju outslitligt ut, ser atombombssäkert ut, och dessutom ser det ju riktigt coolt ut. :)


Och jämförelsen med bilen funkar inte, ty din är Amerikansk skit, de där lådorna är Svensk eller Tysk überkvalitet. :p
Dessutom designade med 400års kontinuerlig drift i tankarna. :)
 
Redigerat:
Är det verkligen ok att dra 4 g 6 mm2 vid så stora ombygnader som är aktuella här??
Dom ny reglerna kräver en PEN ledare på minst 10mm2.
Vid 5 ledarsystem är det helt Ok med 6 mm2.
 
O
Jag kan göra et litet förtydligande....
Den nedre bilden är försäkringen troligtvis. Det är den första lådan efter att stigaren kommer in i huset.
Idag så har vi enfas i varje lgh. Men som vi alla ser går det 3-fas från elcentralen. Så jag har för mig att det fördelas vid varje huvudsäkring i varje lgh. Idag sitter mätarna i varje lgh. Mätartavlan är troligtvis från -37 Huvudsäkringen är stilfult gömt i väggen.... På ett underbart sätt som gjordes förr.... bakom en fin lucka....

Den dagen man måste byta ut stigarna så tror jag ändå att det är bättre att försöka dimensionera för att ge alla lgh 3-fas eller 1-fas höge huvudsäkring. Vi har gasspis idag. Därför så klarar man sig bra med 16A enfas...Men jag vet att många byter ut sin gasspis mot elspis... med de nackdelar som följer med att försöka köra en spis på 16A enfas....
fördelen är att man slipper betala den dyra gasnotan....

Men om ska dimensionera upp stigaren så bör man nästa fundera på elen i varje lgh....

Sen är det en bra fråga om det går att använda de gamla rören.... risken finns att det blir svårt... beror väl på storleken på röret....
 
Mikael_L skrev:
Ähhh vadå ...?
Det där ser ju outslitligt ut, ser atombombssäkert ut, och dessutom ser det ju riktigt coolt ut. :)


Och jämförelsen med bilen funkar inte, ty din är Amerikansk skit, de där lådorna är Svensk eller Tysk überkvalitet. :p
Dessutom designade med 400års kontinuerlig drift i tankarna. :)

Absolut...bara det är okej med längre strömavbrott vid haveri...kan ta ett tag att få fram reservdelar....
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Absolut...bara det är okej med längre strömavbrott vid haveri...kan ta ett tag att få fram reservdelar....
Den dagen de går sönder då lever nog varken du eller jag. Somsagt de där lådorna håller för allt. Så länge isoleringen är fräsch så håller de utan problem.

Detta du snackar om är ett riktigt stort jobb! Ska man vara duktig då och dra om allt så plockar det både timmar och gubbar.

Först så ska nuvarande skåp/centraler i källaren bytas ut mot nya. Detta medför ett avbrott som tar hela dagen om inte längre för hela fastigheten dvs alla lgh mm. Man kommer behöva byta ut kablar i fastigheten till tex tvättstuga och trappbelysning då gamla kablar är förkorta eller behöver dras om då de inte räcker till den nya centralen. Här börjar direkt ett bekymmer med att leta jordfel och veta vad som är vad i en gammal installation. Bara detta kan ta dagar att leta efter jordfel om man har riktigt otur! Energiverket måste stänga av strömmen. Kanske fixa nya matning till huset och ta bort gamla matningen. försäkringslådan vill de ha bort till varje pris! Man förbereder mycket för renoveringen kommande dagar. Vi börjar nog snacka upp emot 3 siffriga arbetstimmar redan här.

Sen ska alla stigare bytas ut mot 5 x 6 rk förslagsvis. Jag vet exakt vad du snackar om för infällda skåp i väggen. Ser förjävligt ut. Sitter varje mätarblock i lägenheten så kan det bli problem med energiverket som inte vill att de sitter där utan tex i ett samlat utrymme i källaren. Här kanske det kan vara ett undantag dock. Sen ska varje lgh kopplas om och nya mätarblock och elmätare ska sättas upp. Energiverket är här igen. Sen börjar samma roliga sak här att det gamla elcentralen i lägenheten kanske inte klarar av att kopplas om för 3fas utan måste byttas ut. När detta är gjort så ska hela lägenheten provas av och leta jordfel mm är bara början. 5-8 timmar per lägenhet kanske kan vara vettigt att räkna. Svårt att ge något vettigt svar.

Utöver detta så ska det lappas upp vilka trapphus som görs vilka dagar och sen kommer den grannen som promt måste vara hemma mellan kl 9 och halv 12 för att bara vara jobbig. Nästa granne kommer man inte in i. Något rör är det stopp i och tiden rinner iväg. Man ska ju dessutom hinna städa ut och prova av den del av anläggningen man kan tänkas ha gjort och släppt på.

Hur långt du ska dra detta jobb.. ja du.. Under en halvmiljon kan du glömma. snarare det dubbla eller dubbla det.

Ska du göra varje lgh så kan du nog räkna 20h för omdragning av tråd och byte av uttag mm. 10 000kr här kanske gånger antalet lägenheter.

Jag vet ingenting om hur det ser ut eller jobbar med att räkna på jobb men detta är vad jag skulle uppskatta det för att ha något att gå på.


I mitt förra inlägg så skrev jag 4x 6mm rk. Pen måste vara minst 10mm2 eller ha TN-s system då går 6mm2 bra.
Detta ska givetvis vara 4x10mm rk alt 5x10mm rk. Förslagsvis.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Vi renoverade/uppdaterade ca 20 lägenheter och byggde om från enfas till trefas i en BRF för några år sedan, allt blev nytt det kostade ca 600 000:-
 
Jag skulle börja med att kolla med nätägaren om dom godkänner att bygga om och samtidigt spara något av det gamla....
Ang om det bef håller eller inte lägger jag ingen vikt vid...jag bor inte där och kommer inte drabbas....
Men det är inga pengar att spara på att använda saker som borde vara skickade till tekniska museet för årtiondens sedan.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Verkar ju som ett större jobb gjorts på 70-talet inte omöjligt att tråd byttes även i stigarna då. Lite av vad som syns på bilden verkar vara nyare än original, vissa hörn av mätarblock, plicarör och utgående från gjutjärnslådorna proppat osv. Bara den öppnade servissäkringslådan som är orörd. Skulle tänka mig att det inte behöver vara så stort jobb att fixa nya fördelningar/mätarplats och byta ledare uppåt om det inte redan är gjort.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
En bild på dom tre säkringslådorna öppna och en bild på längre avstånd till dom tre säkringslådorna så att det går att se vart rören från "A" & "C" tar vägen hade varit bra.

Om stigarna behöver bytas (av ålder eller storlek för att klara trefas i varje lgh eller ...) så finns kanske möjligheten att hitta en ny kabelväg mellan våningsplanen.
Fördelen med att hitta en annan kabelväg är att kabeln kan dras innan man gör anläggningen spänningslös.

Om alla lägenheter idag har enfas och det ska förberedas för trefas så behöver (antagligen) inkommande serviceledning bytas ut och säkras upp.
 
Redigerat:
Ibland är det så att Grupp A går till en lodrätt rad av lgh ovanför varandra. tex vänster sida i en trappuppgång.
Grupp B går till tex. höger sida osv.

Ofta heter centralerna i varje lgh. A1 B1 B2 osv. B2 kommer från grupp "B" i källaren

I varje lgh. finns det en inmurad säkrings/kopplingslåda för stigaren

IMG_1172.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi enfas så är endast en säkring iskruvad i denna säkringslåda, (eller så finns endast en säkringshållare) och där ifrån går det i ett rör vidare till mätartavlan som sitter i samma lgh.

Stigarna är sydda i denna säkringslåda vidare till nästa lgh.
i bland finns en drag"dosa" låda i källaren rakt under första vån:s lgh.

Här jag bor är elen i varje lgh bytt 2010, då byttes inte stigare eller mätartavor, (min mätartavla har jag bytt + rk:n till säkringslådan) för att få en mindre mätartavla till formatet och vit i färgen.
Locket till säkringarna vid stigaren har jag spraymålat vitt. (har dock inte målat över SEF skylten)

IMG_1171.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ps. har även varit med om att i trevåningshus med 1or och 2or som endast haft enfas, så har man endast trefaser fram till 1:a våningen, på 2:dra våningen så har man bara dragit upp två faser, och till 3:dje våningen bara en fas uppdragen, säkert för att spara in på kabel
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.