Hej Tack för ett bra forum.
Elnätsägaren drar av gammal hävd TNC 4x10 kvmm in i mätarskåpet 25 A. Okej för min del.
Tänker ändå dra separata kablar 5G6 kvmm från mätarskåpet till respektive central på över och källarvåning med HB samt jfb för respektive central. Kostnad ej intressant väljer säkerheten först.
”Varje central sköter sig själv”
Kan i framtiden ev ändras till 5 ledarsystem,
Då är man förberedd med kabeln åtminstone.
Abonnentbrytare i mätarskåpet monteras - för respektive central - ja.
Vitsen ? I centralerna går jag sedan över till TNS eller om man så vill TNC-S.
Numera är ju PEN ledaren i TNC lika i area som huvudledarna vilket är bra.

Ska man förbli vid sin läst ?
D.v.s TNC
Kommentera gärna om ni vill

Hälsar
Gammal behörig elektriker
 
Du får inte dra 5G6 från Fasadmätarskåp om du tänkt köra PEN till centralerna.
Hur lång sträcka pratar vi om?
Kör istället 5G10 om du vill köra PEN till centralerna istället för att brygga N och PE där.
Svårt att råda mer utan att veta mer om din anläggning.
 
Varför en till varje central från mätarskåpet, det går att dela servisen med en dosa i huset till varje central om du vill ha dom oberoende av varandra och då drar du min 5X6 mm2 , 25 amp och kopplar TN-S från mätarskåpet eller TN-C och då ska det vara min 4X10 mm2 fram till respektive central och där går över till TN-S.
 
  • Gilla
Chahub
  • Laddar…
Givetvis går du över till TN-S redan i mätarskåpet. Du kan inte använda en 5G6 för TN-C för den har för klen area.

Och huvudbrytaren för varje utgående ledning från mätarskåpet ser jag som overkill. Sätt den i varje central istället.
 
  • Gilla
Rrrrr och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Givetvis går du över till TN-S redan i mätarskåpet. Du kan inte använda en 5G6 för TN-C för den har för klen area.

Och huvudbrytaren för varje utgående ledning från mätarskåpet ser jag som overkill. Sätt den i varje central istället.
Bra förslag
6 kvmm pallar i och för sig för 25 A.
Det är 11 m till centralerna.
Arean tänker jag mer på smidigheten
Med rördragning etc.
Brytare finns i centralerna.
Tänkte även bryta i matande punkt
”Hängslen och livrem”
Ska fundera på ditt förslag



J jonaserik skrev:
Varför en till varje central från mätarskåpet, det går att dela servisen med en dosa i huset till varje central om du vill ha dom oberoende av varandra och då drar du min 5X6 mm2 , 25 amp och kopplar TN-S från mätarskåpet eller TN-C och då ska det vara min 4X10 mm2 fram till respektive central och där går över till TN-S.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Givetvis går du över till TN-S redan i mätarskåpet. Du kan inte använda en 5G6 för TN-C för den har för klen area.

Och huvudbrytaren för varje utgående ledning från mätarskåpet ser jag som overkill. Sätt den i varje central istället.
 
J jonaserik skrev:
Varför en till varje central från mätarskåpet, det går att dela servisen med en dosa i huset till varje central om du vill ha dom oberoende av varandra och då drar du min 5X6 mm2 , 25 amp och kopplar TN-S från mätarskåpet eller TN-C och då ska det vara min 4X10 mm2 fram till respektive central och där går över till TN-S.
Tack
Har själv varit inne på en fördelningslåda inne i huset.
 
TN-C kräver en PEN-ledare på minst 10 mm². Därför är 5G6 mm² för klen. Du behöver 5G10 mm² för att kunna använda den som TN-C. Men som sagt, har du en femledare finns ingen anledning till att välja TN-C, såvida du inte har befintliga utgående huvudledningar från elcentralerna som fortfarande kräver TN-C.
 
  • Gilla
Rrrrr
  • Laddar…
Elkopplingsschema som visar kabeldragning och anslutningar i ett elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Vad vill du säga med den bilden? Att du har utgående TN-C huvudledningar från någon av dina befintliga centraler? Om det är så, välj 5G10 så kan du köra TN-C nu och ändra enkelt till TN-S senare när du får bort "problemledningen".

Som Bo sa så handlar inte rekommendationen 10 kvmm om belastningsbarhet utan ett separat krav på minst 10 kvmm PEN av rent mekaniska skäl.
 
  • Gilla
Rrrrr
  • Laddar…
C Chej007 skrev:
[bild]
Mätarskåpet inkommandeTN-C 4x10 kvmm
Ok men därifrån har jag för mig att 5G6 är ok
p.g.a full area på jord och N.
Blir då TN-s.
Om ni nu kan hänvisa till någon bestämmelse så drar jag självklart 5G10 kvmm
 
tommib tommib skrev:
Vad vill du säga med den bilden? Att du har utgående TN-C huvudledningar från någon av dina befintliga centraler? Om det är så, välj 5G10 så kan du köra TN-C nu och ändra enkelt till TN-S senare när du får bort "problemledningen".

principen
Mätarskåpet längst ned därifrån till Centralen.

Som Bo sa så handlar inte rekommendationen 10 kvmm om belastningsbarhet utan ett separat krav på minst 10 kvmm PEN av rent mekaniska skäl.
 
Tack era tjurskallar
Ni är bra.
Får ge mig denna gång.
Mvh
Chej
 
Din bild i #8 är korrekt. Matningen som kommer nedifrån delas upp till TN-S och ansluts så som bilden är ritad i matad elcentral.
 
tommib
Nja... Den är korrekt i avseendet inkommande matning. Den är inte korrekt avseende den utgående gruppen eftersom det är en PEN där som inte får finnas.

Den kommer från denna tråd av ingen mindre än Mikael_L och gäller ursprungligen några lyktstolpar.

Min fråga i #9 gällde just vad avsikten med bilden var eftersom det är otydligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja de hänger en PEN-märkt skyddsledare i luften där, det såg jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.